Publiczna Szkoła Podstawowa

im. Papieża Jana Pawła II

Czajkowie

zsczajkow@o2.pl

Biologia

KLASA 7 i 8 - Prace odsyłamy na adres mailowy reniabinkiewicz@wp.pl


klasa 7

Zapoznać sie z tematami podręcznika:

1. Higiena i choroby układu oddechowego.

2. Budowa i działanie układu wydalniczego.

3. Higiena i choroba układu wydalniczego.

4. Wykonać ćwiczenia ze strony 150 i 161-162.


klasa 8

Zapoznać się tematami z podręcznika:

1. Cechy populacji.

2. Konkurencja.


Biologia klasa V - 16.03.2020

temat: Znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka c.d.

1. Przeczytać informacje z podręcznika ze stron 70-73 na temat czynności życiowych bakterii i ich znaczenia w przyrodzie i dla człowieka.

2. Wykonać w ćwiczeniówce ćwiczenia ze stron 47,48, 49,50.

Następny temat do zrealizowania podam za tydzień.

Miłej nauki. Pozdrawiam J. Brzyszcz


KLASA VII

(wtorek i czwartek)

Proszę o powtórzenie tematów z układu oddechowego. W tym celu przeczytajcie tematy z tego działu, tak by przypomnieć wiadomości. Następnie wykonajcie test ,,Wiesz czy nie wiesz?” ze strony 150. Przeliczcie uzyskane punkty, sprawdźcie jaką ocenę możecie otrzymać.

W zeszytach przedmiotowych wykonajcie zadanie 3 ze str. 141- Omów przebieg wymiany gazowej w płucach i tkankach.

Zachęcam również do skorzystania z zasobów platformy epodręczniki.pl


KLASA VIII

(czwartek)

Proszę o zapoznanie się z tematem lekcji na str. 87. ,,Cechy populacji”.

1.W zeszytach przedmiotowych zapiszcie cechy populacji, które wpływają na jej liczebność.

2.Wypiszcie także rodzaje rozmieszczeń populacji.

3. Przerysujcie i podpiszcie piramidy wieku ze str. 91.

Wykonajcie zad. 3 ze str.92 w zeszytach przedmiotowych.

Zachęcam również do skorzystania z zasobów platformy epodręczniki.pl


biologia - klasa VI - 18.03.2020

Temat: Ryby - kręgowce środowisk wodnych.

1. Proszę zapisać temat w zeszycie (osoby, którym wzięłam zeszyty zapisują na kartce)

2. Proszę przeczytać informacje do tematu z podręcznika ze stron 83 - 86.

3. Wykonać w zeszycie lub na kartce (z podręcznika) :

- wyjaśnić co oznaczają pojęcia:

zmiennocieplność, tarło, ikra, jajorodność, zapłodnienie zewnętrzne

- wymienić co najmniej pięć cech budowy ryby, które umożliwiają jej życie w wodzie.

4. Zapoznać się z ćwiczeniami do tego tematu, które są w załączniku (str. 69-72).

załącznik - zeszyt-cwiczen-puls-zycia-klasa-6

Następne zagadnienia do kolejnej lekcji podam 25.03.2020r.

Miłej nauki. Pozdrawiam Justyna B.


Cz.II

Klasa VIII

Kochani uczniowie.

Zgodnie z zaleceniem ministra edukacji czas spędzony w domu przeznaczamy na powtórzenie i utrwalenie wiadomości.

Proponuję Wam dzisiaj utrwalenie wiadomości z zagadnień dotyczących ekologii i zależności między organizmami.

Poniżej znajdziecie dużo ciekawych informacji. Polecam, jeśli tylko znajdziecie odrobinę wolnego czasu.

https://epodreczniki.pl/a/zjadajacy-i-zjadani/D17dzZ3q5

Pozdrawiam, Renata Binkiewicz.


biologia - klasa V - 23.03.2020

Temat: Różnorodność protistów.

1. Proszę przeczytać z podręcznika ze stron 75 -80 .

2. Proszę wykonać ćwiczenia z ćwiczeniówki ze stron 51 do 54.

3. DLA CHĘTNYCH: proszę skorzystać ze strony http://www.epodreczniki.pl i zapoznać się z tematem "Protisty" ( na końcu są ćwiczenia, które można wykonać on-line)

Pozdrawiam Justyna B.


BIOLOGIA KLASA VII

24.03.2020r

Drodzy uczniowie

Zgodnie z zaleceniem ministra edukacji czas spędzony w domu przeznaczamy jeszcze na powtórzenie i utrwalenie wiadomości.

Poniżej znajdziecie dużo ciekawych informacji. Po zapoznaniu się z materiałami zachęcam Was do rozwiązania zadań podanych w poniższych zagadnieniach. Samodzielnie możecie je sprawdzić. Proszę o zapisanie po 2 wybrane zadania do zeszytu przedmiotowego z każdego tematu podanego poniżej.

https://epodreczniki.pl/a/oddychanie/D1BvWZlaa

https://epodreczniki.pl/a/uklad-oddechowy-i-jego-funkcje/DpduCQG5g

Gdyby ktoś z Was miał problem ze skorzystania z powyżej podanych przeze mnie stron, to proszę nadal utrwalać zagadnienia z tego działu w podręczniku.

Pozdrawiam Was serdecznie, uważajcie na siebie. Renata Binkiewicz


klasa VI - 25.03.2020

Temat: Przegląd i znaczenie ryb.

1. Proszę przeczytajcie z podręcznika ze stron 87-92.

2. Proszę zapoznajcie się z ćwiczeniami do tego tematu (str. 73 - 76 ) załącznik - zeszyt-cwiczen-puls-zycia-klasa-6

3. Proszę napisać o znaczeniu ryb w przyrodzie i gospodarce człowieka. Odpowiedź przesłać na adres e-mail: justyna_brzyszcz1978@o2.pl lub zdjęcie na Messenger.

DLA CHĘTNYCH:

Wykonaj prezentację pt." W świecie ryb"- uwzględnij min.10 , max.20 gatunków ryb.

Prześlij prezentację na adres : justyna_brzyszcz1978@o2.pl

Następne materiały podam 01.04.2020.

Miłej nauki! Pozdrawiam Justyna B.


Klasa VIII

26.03.2020

Temat: Cechy populacji

kliknij TUTAJ, aby zobaczyć całą lekcję


Klasa VII

26.03.2020

Temat: Uklad oddechowy- powtórzenie i utrwalenie wiadomości

kliknij TUTAJ, aby zobaczyć całą lekcję


KLASA V - 30.04.2020

Dzień dobry!

temat: Budowa i różnorodność grzybów i porosty.

1. Proszę przeczytajcie z podręcznika wiadomości ze stron 81-87.

2. Proszę wykonajcie ćwiczenia z ćwiczeniówki strony 55- 57.

3. Proszę wykonajcie na ocenę, ćwiczenie 9 i 10 strona 58 w ćwiczeniówce. Zróbcie proszę zdjęcie i prześlijcie do mnie na Messenger lub przepiszcie na komputerze w programie Microsoft Office Word i prześlijcie na adres email: justyna_brzyszcz1978@o2.pl

4. Praca dla chętnych : wykonać w programie Microsoft Office Power Point prezentację nt. Grzyby jadalne i niejadalne ( z krótkimi opisami wyglądu, tzn. na co zwracać uwagę podczas grzybobrania) i przesłać do 05.04.2020r. na podany wyżej adres email.

Pozdrawiam Justyna B.


30.03.2020r klasa 7

Temat: Budowa układu wydalniczego

KLIKNIJ TUTAJ aby wyświetlić całą lekcję

Pozdrawiam Renata Binkiewicz


biologia - klasa VI - 01.04.2020

temat: Płazy - kręgowce wodno-lądowe.

1.Proszę obejrzeć filmik https://docwiczenia.pl/kod/B6NHJP i na jego podstawie lub z podręcznika str. 94, jeśli nie będziecie mogli obejrzeć filmiku, uzupełnijcie tabelę dotyczącą przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie ( tabelkę przerysujcie do zeszytu)

Przystosowanie płazów do życia

W wodzie

na lądzie

.

.

2. Proszę wyjaśnić ( krótko )z podręcznika str. 93 i 95, w zeszycie

Co to znaczy że płazy:

- są dwuśrodowiskowe,

- są zmiennocieplne,

- zapadają w odrętwienie (hibernację)

Co oznaczają pojęcia :

- jajorodność

- skrzek

- zapłodnienie zewnętrzne

- kijanka

3. Proszę w zeszycie w punktach, napisać jak przebiega rozwój żaby ( z podr. str. 95)

4. Proszę następnie zrobić zdjęcie swojej pracy w zeszycie i odesłać do mnie na Messengera lub na email: justyna_brzyszcz1978@o2pl

zadanie dodatkowe: Proszę iść na podwórko i złapać żabę!

Miłej nauki. Pozdrawiam Justyna B.

zad. dodatkowe - prima aprilis


KLASA 7

2.04.2020

TEMAT: Powstawanie moczu

Notatka do dzisiejszej lekcji.

*Zaznaczyłam materiał dla uczniów chętnych, którzy interesują się biologią, a w przyszłości chcą wziąć udział w konkursie przedmiotowym lub wybrać szkołę średnią o tym kierunku

KLIKNIJ TUTAJ, aby wyświetlić całą lekcję

Pozdrawiam Was, uważajcie na siebie.

Renata Binkiewicz


Klasa VIII

W zeszycie przedmiotowym do biologii zapiszcie temat lekcji i poniższą notatkę

Data 2.04.2020r Lekcja

Temat: Zależności występujące między organizmami.

KLIKNIJ TUTAJ, aby wyświetlić całą lekcję

Ważne!

PS. Przypominam o przesyłaniu prac jako informacji zwrotnej na mój adres mailowy. Proszę przypomnijcie innym (np. na Waszej grupie), by nie zwlekali z ich odsyłaniem. Czas oddawania prac też jest ważny.

PozdrawiamWas serdecznie, uważajcie na siebie. Renata Binkiewicz


biologia - klasa V - 06.04.2020r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "Wirusy, bakterie, protisty i grzyby".

1. Proszę powtórzyć z działu "Wirusy, bakterie, protisty i grzyby":

- czym zajmuje się systematyka

- jakie są królestwa organizmów i ich najważniejsze cechy

- czym są wirusy

- cechy bakterii ( budowa komórkowa) , czynności życiowe i ich znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka

- rodzaje chorób wirusowych i bakteryjnych

- budowa protistów (pantofelek, euglena, listownica) i ich znaczenie

- grzyby: budowa, czynności życiowe, znaczenie

- porosty: budowa i znaczenie.

Wiadomości, na które zwracacie szczególną uwagę są w podręczniku str. 89 - 90, a rozszerzenie tych informacji jest w poszczególnych tematach w tym dziale.

2. Proszę wykonać ćwiczenia z ćwiczeniówki str. 59 - 61 i przysłać zdjęcie rozwiązanych ćwiczeń na mojego Mesengera.

Pozdrawiam.


7.04.2020 klasa 7

Temat: Higiena i choroby układu wydalniczego

KLIKNIJ TUTAJ, aby wyswietlić całą lekcję


biologia - klasa VI - 08.04.2020

Temat: Przegląd i znaczenie płazów.

1. Proszę wypisać z podręcznika z wyżej podanego tematu, gatunki płazów ogoniastych, beznogich i bezogonowych.

2. Proszę przeczytać z tematu informacje dotyczące podanych gatunków płazów.

3. Proszę napisać w zeszycie i odesłać do mnie na Messengera lub emaila:

- o znaczeniu płazów w przyrodzie i gospodarce człowieka

- podać cztery argumenty przemawiające za tym, że płazy należy chronić.

Pozdrawiam: Justyna B.

Życzę zdrowych Świąt i mokrego dyngusa!



biologia - klasa VI - 15. 04.2020

Temat: Gady - kręgowce, które opanowały ląd.

KLIKNIJ TUTAJ, aby wyświetlić całą lekcję


16.04.2020

Klasa 7

KLIKNIJ TUTAJ, aby wyświetlić


Klasa 8

Data 16.04.2020r

Temat: Nieantagonistyczne zależności między gatunkami

KLIKNIJ TUTAJ, aby wyświetlić


klasa V - biologia - 20.04.2020r.

Temat: Poznajemy tkanki roślinne.

1. Przypomnij sobie jakie są poziomy budowy rośliny (podręcznik strona 10).

2. Przypomnij sobie jak zbudowana jest komórka roślinna ( podręcznik strona 35).

3. Przypomnij sobie co to jest tkanka (podręcznik strona 10).

4. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku strony 93 - 97.

5. Wykonaj ćwiczenia z ćwiczeniówki ze stron 62 - 65 i prześlij zdjęcia do mnie na Messenger lub email

Zadanie dla chętnych.

Wykonaj prezentację multimedialną o tkankach roślinnych ( na ostatnim slajdzie napisz kto wykonał) i prześlij e-mailem na adres: justyna_brzyszcz1978@o2.pl

Czas na wykonanie prezentacji do 27.04.2020r. (poniedziałek) włącznie

Miłej nauki. Pozdrawiam Justyna B.


21.04.2020

Klasa 7

Temat: Budowa i rola układu nerwowego.

KLIKNIJ TUTAJ


biologia - kl. VI - 22.04.2020

temat: Przegląd i znaczenie gadów.

KLIKNIJ TUTAJ


Prace odsyłamy na adres mailowy reniabinkiewicz@wp.pl

Klasa 8

Data 23.04.2020r

Temat: Czym jest ekosystem?

Dzisiejszy temat opracowujemy na podstawie podręcznika od str 116 do str.120.

Cele lekcji:

Poznasz żywe i nieożywione elementy ekosystemu.

Wyjaśnisz pojęcia: „ekosystem”, „biotop”, „biocenoza”.

Poznasz sposoby wykorzystania ekosystemów przez człowieka.

Dowiesz się, jakie zmiany zachodzą w ekosystemach.

Przeczytajcie temat w podręczniku od str 116 do str.120. Następnie przepiszcie poniższą notatkę do zeszytu przedmiotowego.

Notatka w zeszycie:

1. EKOSYSTEM= BIOTOP + BIOCENOZA

2. Ekosystem to zbiór wszystkich elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie na siebie wpływają

3. Biocenoza- to zbiór elementów ożywionych, które budują ekosystem, np. zwierzęta, rośliny, grzyby itd.

4. Biotop- to zbiór elementów nieożywionych, które budują ekosystem, np. woda, gleba itd.

5. Rodzaje ekosystemów:

a) Naturalne, np. łąka, las

b) Sztuczne, np. pole uprawne, staw, akwarium

6. Sukcesja- proces stopniowych zmian ekosystemu, prowadzący do powstania ekosystemu o większej liczbie gatunków:

a) Pierwotna (skała- las)

b) Wtórna (nieużytkowana łąka- las)

Praca domowa

Napisz, czy warto regulować rzeki. Praca powinna zawierać min. 5 zdań. Jeżeli korzystacie z innych źródeł niż podręcznik, warto je zapisać pod pracą.

Pracę domową do środy 29.04 odeślą do sprawdzenia TYLKO uczniowie, którzy mają taki numer na liście w dzienniku: 4, 6,8, 11, 14.


Prace odsyłamy na adres mailowy reniabinkiewicz@wp.pl

23.04.2020

Klasa 7

Temat: Budowa i rola układu nerwowego.

KLIKNIJ TUTAJ, aby wyświetlić całą lekcję



biologia - klasa V - 27.04.2020r.

Temat: Korzeń - organ podziemny rośliny.

1. Proszę zapoznaj się z informacjami z podręcznika strona 98-101.

2. Proszę wykonaj ćwiczenia w ćwiczeniówce strony 66- 68.

3. Proszę zrób zdjęcie zadania 5 strona 68 z ćwiczeniówki i przesłać mi na Messenger lub na email: justyna _brzyszcz 1978@o2.pl

4. Zadanie dodatkowe: wyjdź na podwórko wokół domu lub na pobliskie pole i znajdź roślinę, która ma korzeń palowy oraz roślinę, która ma korzeń wiązkowy. W tym celu wyrwij roślinę z korzeniem, aby się przekonać, że ma ona taki korzeń. Następnie sfotografuj rośliny i zdjęcia prześlij do mnie.

4. Skorzystaj w miarę możliwości i ochoty ze strony https://epodreczniki.pl/a/korzen/DlSCoUwfF

na końcu tej strony są zadania online - POLECAM

POZDRAWIAM


28.04.2020r Biologia kl.7

Temat: Obwodowy układ nerwowy

KLIKNIJ TUTAJ


biologia - kl. VI - 29.04.2020r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "Kręgowce zmiennocieplne".

1. Powtórz wiadomości z działu:

- w tym celu przeczytaj z podręcznika podsumowanie działu IV ze str. 112 - 114

- zwróć uwagę na zagadnienia podane poniżej, których rozszerzenie znajdziesz w poszczególnych tematach w tym dziale:

Ryby – kręgowce środowisk wodnych

— środowisko życia ryb

— przystosowania ryb do życia w wodzie

— wymiana gazowa u ryb

— ryby jako zwierzęta zmiennocieplne

— rozmnażanie się i rozwój ryb

— zróżnicowanie budowy ryb

— związek między budową ryb a trybem ich życia

— strategie zdobywania pokarmu przez ryby

— znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka

— sposoby ochrony ryb

Płazy – kręgowce

wodno-lądowe

— środowisko życia płazów

— przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie

— płazy jako zwierzęta zmiennocieplne

— rozmnażanie się i rozwój płazów

— zróżnicowanie budowy i trybu życia płazów

— charakterystyka płazów beznogich, ogoniastych i bezogonowych

— gatunki płazów żyjących w Polsce

— znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka

— sposoby ochrony płazów

Gady – kręgowce, które opanowały ląd

— środowisko życia gadów

— przystosowania gadów do życia na lądzie

— zmiennocieplność gadów

— rozmnażanie i rozwój gadów

— zróżnicowanie w budowie zewnętrznej gadów

— tryb życia gadów

— gatunki gadów żyjących w Polsce

— sposoby ochrony gadów

— znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka

W celu utrwalenia wiadomości do sprawdzianu:

1. Wykonaj w zeszycie zadania podane w podręczniku str. 115-116. Jeśli chcesz dostać ocenę za aktywność z tej lekcji proszę odeślij do mnie ( maksymalnie do piątku włącznie), wykonane w zeszycie zadania.

2. Wykonaj ustnie zadania podane w załączniku (zeszyt ćwiczeń)- Sprawdź czy potrafisz - IV Kręgowce zmiennocieplne.

Sprawdzian odbędzie się w następną środę, tj. 06.05.2020r. Zadania do wykonania na sprawdzianie wyślę Wam na wasze prywatne emaile, po czym wykonacie je w tym dniu max. do godz. 12.00 i odeślecie do mnie.

Miłej nauki. Pozdrawiam Justyna B.


30.04.2020r

Kl.7

Temat: Higiena i choroby układu nerwowego.

KLIKNIJ TUTAJ


30.04.2020r

Kl.8

Temat: Zależności pokarmowe

KLIKNIJ TUTAJ



biologia - kl. V - 04.05.2020

Temat: Pęd - budowa, funkcje i przekształcenia łodyg.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika str. 102-105 i zwróć uwagę na:

A) rodzaje pędów: nadziemne i podziemne

B) budowę pędów

- nadziemny: kwiat, łodyga, liść, owoc

- podziemny: łodyga, liść spichrzowy, liść okrywający

C) funkcje łodygi - przeczytaj podręcznik str.102

D) budowę łodygi:

- zewnętrzną: pąk wierzchołkowy, węzły, międzywęźla- patrz rysunek w podręczniku str. 103

- wewnętrzną: aparaty szparkowe w skórce, tkanka wzmacniająca, tkanka miękiszowa, tkanka przewodząca( drewno i łyko), tkanka twórcza - patrz rysunek w podręczniku str. 103

E) przekształcenia łodyg: bulwy, kłącza, rozłogi, cebule, łodygi czepne (dzięki którym roślina może się rozmnażać wegetatywnie, czyli bezpłciowo, tzn. z kawałka pędu powstaje nowy organizm).

2. Wykonaj ćwiczenia w ćwiczeniówce str. 69-71.

3. A) Odpowiedz całym zdaniem w zeszycie lub na kartce, na polecenia:

- Jakie są rodzaje pędów i podaj po przykładzie rośliny, u której on występuje?

- Wymień 3 główne funkcje łodygi.

B) Uzupełnij tabelę

Rodzaj przekształcenia łodygi

Przykład rośliny

Funkcja przekształcenia łodygi

Bulwa

imbir

Rozłogi

Owijanie wokół podpór

wykonaną w zeszycie lub na kartce pracę sfotografuj i odeślij do mnie na Messenger lub email: justyna_brzyszcz1978@o2.pl

Zadanie dla chętnych:

Znajdź na podwórku lub w domu, podpisz i przyślij do mnie, po jednym zdjęciu roślin( w sumie 7 zdjęć), które mają:

- pęd nadziemny

- pęd podziemny

- łodygę typu: bulwa, kłącze, rozłoga, cebula, łodyga czepna.

Pozdrawiam Justyna B.


5.05.2020r

Kl.7

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu ,,Regulacja nerwowo- hormonalna”.

KLIKNIJ TUTAJ

Projekt Camera obscura


06.05.2020

Biologia klasa VI

Test sprawdzający.

.

Test będzie dostępny od godz. 9.15 do 12.00. O godz. 12.00 test zostanie usunięty ze strony.

Test należy przesłać do godz. 12.00 na email: justyna_brzyszcz1978@o2.pl


Klasa 8

7.05.2020r

Temat: Materia i energia w ekosystemie.

KLIKNIJ TUTAJ


Klasa 7

7.05.2020

Temat lekcji: Sprawdzian wiadomości z Regulacji nerwowo- hormonalnej.

KLIKNIJ TUTAJ

.

Czas pracy z testem 25 minut



biologia - klasa V - 11.05.2020r.

Temat: Liść - wytwórnia pokarmu.

1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika str. 106-109 i zwróć uwagę na:

- główne funkcje liścia ( fotosynteza - przypomnij sobie z tematu o samożywności - podr. str. 39 - 41, wymiana gazowa - podr. str. 50 i parowanie wody)

- różnorodność liści: pojedyncze - np. lipy lub złożone - np. kasztanowca

- budowę zewnętrzną liścia ( ogonek, blaszka, nasada liścia i ich funkcje)

- budowę wewnętrzną liścia ( skórka - aparaty szparkowe, tkanka miękiszowa, tkanka przewodząca - drewno i łyko, tkanka wzmacniająca oraz ich funkcje - rys w podręczniku str. 107 oraz przypomnij sobie wiadomości z tematu o tkankach roślinnych - podręcznik str. 93 - 97)

- przekształcenia liści( czepne - np. groch, spichrzowe - np. cebula, ciernie - np. kaktus, pułapkowe - np. dzbanecznik).

2. Wykonaj ćwiczenia: 1, 2, 3,4, 5 ,6, 7 oraz doświadczenie - z ćwiczeniówki ze str. 72 - 76.

Wykonaj zdjęcie doświadczenia ze str. 73 w ćwiczeniówce i odeślij do mnie na Messenger lub email.

3. W zeszycie lub na kartce, opisz na czym polegają 3 główne funkcje liścia - uwzględnij, wiedzę o tych procesach, którą posiadasz z poprzednich lekcji. Odpowiedź odeślij do mnie na Messenger lub email.

Na podsumowanie tematu obejrzyj filmik, korzystając z linku:

https://www.youtube.com/watch?v=ns43Rnko7XQ

Pozdrawiam J.B.


klasa 7

12.05.2020r

Temat: Budowa i działanie narządu wzroku

KLIKNIJ TUTAJ


biologia - kl. VI - 13.05.2020

Temat: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu.

KLIKNIJ TUTAJ

ZAŁĄCZNIK - ćwiczeniówka


Klasa 7

14.05.20

Notatka do lekcji.

Ucho – narząd słuchu i równowagi. Higiena ucha

KLIKNIJ TUTAJ

ZALĄCZNIK 1 - UCHO STR.1

ZAŁĄCZNIK 2 -UCHO STR.2

kl.7 Odpowiedzi do kart pracy


klasa 8

14.05.2020r

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu ,,Ekologia”

KLIKNIJ TUTAJ

ZAŁĄCZNIK - Sprawdź, czy potrafisz cz.1

ZAŁĄCZNIK - Sprawdź, czy potrafisz cz.2

Odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń



biologia - klasa V - 18.05.2020r.

Temat: Podsumowanie wiadomości z działu "Tkanki i organy roślinne".

1. Powtórz wiadomości z działu:

- w tym celu przeczytaj z podręcznika podsumowanie działu 4 ze str. 110- 111.

- zwróć uwagę na zagadnienia podane poniżej, których rozszerzenie znajdziesz w poszczególnych tematach w tym dziale:

Tkanki roślinne

  • rodzaje tkanek roślinnych: tkanki twórcze i tkanki stałe
  • rodzaje tkanek stałych: tkanka okrywająca, miękiszowa, przewodząca, wzmacniająca
  • przystosowania budowy poszczególnych tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji

Korzeń – organ podziemny rośliny

  • główne funkcje i budowa korzenia
  • rodzaje systemów korzeniowych
  • budowa wewnętrzna korzenia
  • przekształcenia korzeni

Pęd. Budowa i funkcje łodygi

  • budowa i rodzaje pędów
  • funkcje łodygi
  • budowa wewnętrzna łodygi
  • elementy rośliny budujące łodygę roślin zielnych
  • przekształcenia łodyg

Liść – wytwórnia pokarmu

  • budowa i główne funkcje liścia
  • różnorodna budowa liści
  • budowa wewnętrzna liścia
  • przekształcenia liści

2. W celu utrwalenia wiadomości:

1. Wykonaj w zeszycie zadania podane w podręczniku str. 112.

2. Wykonaj zadania z ćwiczeniówki str. 77-78 ( Sprawdź czy potrafisz).

Jeśli chcesz dostać ocenę za aktywność z lekcji powtórzeniowej, to proszę odeślij do mnie (maksymalnie do piątku włącznie), wykonane zadania z punktu 1 i 2.

Uwaga! Sprawdzian odbędzie się w następny poniedziałek, tj. 25.05.2020r.

Zadania do wykonania na sprawdzianie będą podane na stronie szkoły o godz.11.30 - 12.45. Po czym zostaną usunięte ze strony szkoły. Więc proszę pamiętać o sprawdzianie, pobrać go w wyznaczonym czasie, wykonać zadania ( można same odpowiedzi napisać na kartce) i odesłać do mnie na email, ewentualnie na Messenger.

Miłej nauki. Pozdrawiam Justyna B.


klasa 7

19.05.2020r

Temat: Zmysły powonienia, smaku i dotyku.

KLIKNIJ TUTAJ


biologia - kl. VI - 20.05.2020

Temat. Przegląd i znaczenie ptaków.

1. Obejrzyjcie, korzystając z linku:

https://www.youtube.com/watch?v=1kqx_vV738o&t=5s

2. Przeczytajcie z podręcznika str.125 - 130.

3. Zwróćcie uwagę na:

- wygląd ptaków ( ubarwienie, sylwetka, wielkość, masa ciała)

- przystosowania( skrzydła, nogi, dziób) w zależności od środowiska, w którym żyją

- znaczenie ptaków w przyrodzie i gospodarce człowieka

- sposoby ochrony ptaków.

4. Wykonajcie ćwiczenia w ćwiczeniówce, którą podałam w poprzednim temacie jako załącznik.

5. Praca w zeszycie (przyślij do mnie na Messenger lub email) - przysyłają osoby, które w dzienniku szkolnym mają nieparzysty numer

- Podajcie 15 gatunków ptaków żyjących w Polsce ( pamiętajcie, że nazwa gatunkowa jest dwuczłonowa, np. sikora bogatka)

- zad. 1 str. 130 w podręczniku.

6. Praca dla chętnych (przyślij do mnie na Messenger lub email)

Sfotografuj 5 gatunków dowolnych ptaków, rozpoznaj je i podaj ich nazwę gatunkową.

Pozdrawiam Justyna B.


klasa 8

21.05.2020r.

Temat: Sprawdzian wiadomości z działu ,,Ekologia”

W dniu 21.05.2020r od godziny 9.40 będzie dostępny link do sprawdzianu z działu Ekologia. Na napisanie testu macie 35 minut. Po udzieleniu wszystkich odpowiedzi , proszę o przesłanie zadań do sprawdzenia (wystarczy nacisnąć ikonkę prześlij). Wynik testu jest od razu widoczny po przesłaniu. Wy również możecie sprawdzić ile punktów uzyskaliście. Maksymalnie, za rozwiązanie testu, można uzyskać 20 punktów. Gdyby były problemy z otworzeniem testu (lub inne) piszcie na maila reniabinkiewicz@wp.pl

Link do testu:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=DQSIkWdsW0yxEjajBLZtrQAAAAAAAAAAAANAASZU6bpUNTY0RjNZWlpINUFHTjRJTDA2VzJFMDc0Vi4u

Przypominam, że test jest aktywny dopiero 21.05. od godziny 9.40.


klasa 7

21.05.2020r.

Temat: Męski układ rozrodczy
Na podstawie tekstu w podręczniku do biologii str 215-217 , uzupełnij zadania z kart pracy. Dziś nie odsyłacie zadań do sprawdzenia.
W związku z zakończonym działem Narządy zmysłów proszę o odesłanie do sprawdzenia kartkówki. Link do zadań będzie aktywny w dniu 21.05.2020r od godziny 11.45 do godziny 12.00. Należy odpowiedzieć na 10 zadań.
Link podaję poniżej.

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=DQSIkWdsW0yxEjajBLZtrQAAAAAAAAAAAANAASZU6bpUMERCWkRWNTJZOFJWQk9MV0hOQ0JaQ0VCTi4u

karta pracy 1

karta pracy 2



Kl.7

26.05.2020r

Temat: Żeński układ rozrodczy

KLIKNIJ TUTAJ


biologia - klasa VI - 27.05.2020

Temat: Ssaki - kręgowce, które karmią młode mlekiem .

Proszę napisać w zeszycie temat i punkty:

1. Gdzie żyją ssaki?

  • na wszystkich kontynentach i zamieszkują prawie wszystkie rodzaje środowisk

2. Cechy ssaków:

  • kręgowce stałocieplne,
  • żyworodne o zapłodnieniu wewnętrznym,
  • ssą mleko matki,
  • skóra naga, np. słoń, delfin, jednak najczęściej wyrastają z niej włosy ( sierść),
  • w skórze ssaków znajdują się komórki wydzielające łój, pot i mleko,
  • wytwory naskórka: włosy, paznokcie, pazury, kopyta rogi
  • ze względu na sposób odżywiania wyróżniamy ssaki: roślinożerne, mięsożerne i wszystkożerne.

3. Budowa ssaków:

- skóra - włosy (sierść)

- dwie pary kończyn - zakończone pazurami, paznokciami lub kopytami

- ogon, małżowina uszna, powieki

4. Jakie funkcje pełni skóra ssaków?

- Włosy wytwory naskórka charakterystyczne tylko dla ssaków. U niektórych gatunków włosy zwane wibrysami są narządem dotyku.

- Wytworami naskórka są paznokcie, czyli twarde płytki chroniące opuszki palców.

- Wytworami naskórka są pazury ułatwiające poruszanie, przytrzymywanie pokarmu, grzebania w ziemi, wspinania się na drzewa.

- Kopyta są podobne do paznokci i pazurów, osłaniają i chronią mechanicznie końcowe odcinki palców, np. koni.

- Rogi są wykorzystywane do obrony przed drapieżnikami, wykorzystywane w walce o terytorium lub samice.

- W skórze ssaków znajdują się komórki wydzielające łój, pot i mleko.

- Łój natłuszcza skórę i włosy.

- Gruczoły mleczne produkują mleko, które jest pokarmem potomstwa.

- Pot parujący z powierzchni ciała umożliwia jej ochładzanie.

- Pod skórą jest warstwa tkanki tłuszczowej , która zabezpiecza przed utratą ciepła, chroni przed uszkodzeniami oraz stanowi rezerwę energetyczną.

5. Jak oddychają ssaki?

Narządem oddechowym ssaków są płuca zbudowane z milionów drobnych pęcherzyków oplecionych gęstą siecią włosowatych naczyń krwionośnych. Taka budowa znacznie zwiększa powierzchnię wymiany gazowej.

6. Rozmnażanie się i rozwój ssaków

  • żyworodne
  • zapłodnienie wewnętrzne ( plemnik i komórka jajowa łączą się w ciele samicy),
  • okres rozwoju potomstwa w ciele matki nazywa się ciążą ( powstaje łożysko) i trwa od momentu zapłodnienia do porodu,
  • czas trwania ciąży i liczba młodych jest różny u gatunków, np. u słonia ciąża trwa 2 lata i najczęściej rodzi się jedno młode.

Torbacze, np. kangury są niezwykłą grupą ssaków, ich młode rodzą się po bardzo krótkiej ciąży, następnie wędrują do torby matki w której się rozwijają i odżywiają się jej mlekiem.

Ssaki wyjątkowymi ze względu na rozwój są dziobaki. Samica składa jaja do nory. Z jaj wylęgają się młode, które odżywiają się mlekiem, zlizując go z brzucha matki.

7. Opieka nad potomstwem

Potomstwo wymaga troskliwej opieki ze strony matki, w tym karmienia mlekiem

  • mleko stanowi pierwszy pokarm ssaków,
  • młodymi opiekuje się matka, czasem ojciec lub całe stado.

Praca domowa

Podaj trzy argumenty z wyjaśnieniem, przemawiające za tym , że człowiek jest przedstawicielem ssaków. ( Odpowiedź do mnie przesyłają osoby z nr w dzienniku: 1, 4,6, 9,16,17,20, 29.

Proszę ustnie wykonać ćwiczenia z ćwiczeniówki str. 106-110, którą podałam WAM w załączniku do tematu: Ptaki-kręgowce zdolne do lotu.

Proszę nauczyć się tematu wg punktów podyktowanych pod tematem lekcji, korzystając z podręcznika.

Dla chętnych:

Zajrzyj na stronę internetową epodręczniki.pl Wejdźcie na szkołę podstawową - biologia - temat: Ssaki panują na lądzie. Przeczytajcie zawarte tam informacje i udziel ustnie krótkich odpowiedzi na pytania.

Pozdrawiam Justyna B.


klasa 7

Na zaległe prace domowe (przyznam, że nieliczne w tej klasie) czekam do piątku 29.05 do godz. 15. Po tym terminie za nieodesłane zaległe prace będę wpisywać oceny niedostateczne. Jedna osoba z klasy nie napisała ostatniej ustalonej kartkówki. Proszę o kontakt również w tej sprawie.

28.05.2020r Temat: Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego

KLIKNIJ TUTAJ


28.05.2020r

Kl.8

Temat: Różnorodność biologiczna. Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną.

KLIKNIJ TUTAJ



biologia - kl. V - 01.06.2020

Temat: Poznajemy mchy i paprotniki

Z lekcji dowiesz się i nauczysz się:

- jak wyglądają mchy?

- jaka jest rola mchów w przyrodzie?

-znaczenie mchów w gospodarce człowieka,

- cechy pospolitych gatunków mchów

- wymieniać środowiska, w których mogą występować paprocie, skrzypy i widłaki

- wskazywać elementy budowy paproci i skrzypów;

- opisywać możliwości wykorzystywania paproci i skrzypów przez człowieka;

Najważniejsze terminy, zagadnienia z tego tematu znajdziesz na str. 115 - 120 i 121 - 128 w podręczniku

Zadania na dzisiaj to:

1. Przeczytaj tekst z podręcznika

2. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń str. 79- 81 ( rysunek mchu znajduje się na stronie 116 w podręczniku)

3. Następnie przejdź do budowy paprotników. Bardzo dobrym źródłem wiadomości będzie tu filmik, który proponuję obejrzeć: https://www.youtube.com/watch?v=JJVmSca-SXA

4. Znaczenie paprotników w przyrodzie i dla człowieka przeczytaj na stronie 125 w podręczniku lub jeśli wolisz skorzystaj z opracowań udostępnionych na platformie e-podręczniki. Link do platformy e-podręczniki:

https://epodreczniki.pl/a/paprocie-skrzypy-i-widlaki/DzRxMlvyF

5. Po opracowaniu tematu, wykonaj ćwiczenia w ćwiczeniówce str. 82 - 86.

Życzę wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Dziecka!!!

Pozdrawiam Justyna B.


Klasa 7

2.06.2020r

Temat: Rozwój człowieka – od poczęcia do narodzin, od narodzin do starości.

KLIKNIJ TUTAJ

Z okazji Dnia Dziecka życzę Wam drodzy uczniowie wszystkiego najlepszego, dużo zdrówka, spełnienia marzeń, prawdziwych przyjaciół, uśmiechu na twarzy, słodkości w tym dniu, jak najlepszych ocen oraz wspaniałych wakacji.

Renata Binkiewicz


biologia - kl. VI - 03.06.2020

Temat: Przegląd i znaczenie ssaków.

Zwróć uwagę na:

1. Zróżnicowanie budowy zewnętrznej ssaków – ich jedność wobec cech wspólnych i różnorodność.

2. Przystosowania ssaków do życia w różnych środowiskach:

a) kształt i wielkość ciała

b) budowa kończyn przednich

c) tryb życia

d) zróżnicowane uzębienie w zależności od sposobu odżywiania się.

3. Znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka.

4. Główne zagrożenia dla ssaków.

5. Sposoby ochrony ssaków.

Zapisz punkty pod tematem lekcji.

Zachęcam do skorzystania ze stron:

https://www.youtube.com/watch?v=BUcbUGGW3Ro

https://www.youtube.com/watch?v=nD6lfTjdJXw

https://epodreczniki.pl/a/zwierzeta-w-naszym-domu/Dj7Xzz3U7

Po zapoznaniu się z tematem lekcji, odpowiedz na polecenia 1 i2 zawarte pod tematem lekcji – str. 142 w podręczniku. ( Odpowiedź do mnie przesyłają osoby z nr w dzienniku: 2,15,18,26)

Pozdrawiam: J. B.


4.06.2020r

Kl.8

Temat: Sposoby ochrony przyrody

KLIKNIJ TUTAJ


kl. 7

4.06.2020r

Temat: Choroby i higiena układu rozrodczego

Przeczytajcie temat lekcji od strony 235 do 240 w podręczniku. Następnie zapiszcie poniższą notatkę w zeszycie przedmiotowym do biologii.

W zadaniu 1 wypiszcie z podręcznika choroby układu rozrodczego.

1. Choroby układu rozrodczego:

a) ………………………………………………………………………………..…

b) ………………………………………………………………...................……………

c) ………………………………………………………………………………….…

d) ………………………………………………………………………………….……

e) ……………………………………………………………………………………..

2. Zapobieganie chorobom układu rozrodczego:

a) dotrzymywanie wierności partnerowi b) higiena osobista c) regularne wizyty u ginekologa

3. Planowanie rodziny:

a) naturalne metody antykoncepcji:

- metoda termiczna

- metoda owulacyjna

- metoda objawowo- termiczna

b) sztuczne metody antykoncepcji:

* chemiczne ( np. środki plemnikobójcze)

* hormonalne (np. pigułki antykoncepcyjne)

* mechaniczne( np. prezerwatywy)

Praca domowa:

Przypominam, że praca domowa, przesłana do sprawdzenia, powinna być zapisana w zeszycie przedmiotowym. Termin oddania pracy: do 5.06.2020r godz. 12.00.

Dla chłopców:

Scharakteryzuj przyczyny, objawy, leczenie i profilaktykę raka prostaty.

Dla dziewcząt:

Scharakteryzuj przyczyny, objawy, leczenie i profilaktykę raka macicy lub piersi (do wyboru).



biologia - kl. V - 08.06.2020

Temat: Rośliny nagonasienne.

1.Cechy roślin nagonasiennych

-to drzewa, rzadziej krzewy

-większość to drzewa iglaste

-rośliny iglaste są przeważnie zimozielone (nie zrzucają igieł na zimę tylko wymieniają stopniowo)

-są odporne na silne mrozy i suszę.

2.Budowa roślin nagonasiennych na przykładzie sosny:

-drzewo składające się z pnia, który rozgałęzia się tworząc koronę

-liście mają kształt igieł

-palowy system korzeniowy

- wytwarza kwiaty męskie i żeńskie tworzące kwiatostany

- kwiatostan żeński przekształca się w szyszkę, w której znajdują się nasiona rozsiewane przez wiatr.

3. Zwróć uwagę na pojęcia w podręczniku str. 129:

- rośliny nasienne

- kwiat

- nasienie

4. Zwróć uwagę w podręczniku str. 132 - jak rozmnażają się rośliny nagonasienne

5. Zwróć uwagę w podręczniku str. 133 - na znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i w gospodarce człowieka

6. Zwróć uwagę w podręczniku str. 134- 135 na gatunki drzew i krzewów iglastych

Trzeba zapamiętać i umieć rozpoznać:

- sosnę (podręcznik str. 129 i 131)

- jodłę

- świerk

- cis

- jałowiec

- modrzew

Do nauki rozpoznawania najbardziej przydają się dobre fotografie lub rysunki schematyczne:

- Jeśli wejdziecie na epodreczniki.pl , szkoła podstawowa, biologia ,nagonasienne to w rozdziale 5. Krajowe rośliny nagonasienne są umieszczone po 2 zdjęcia: świerk, jodła, modrzew, cis, sosna (kosodrzewina)

- Wpisując w Google pojedyncze hasło np. świerk itp. obejrzycie wiele zdjęć.

Ucząc się rozpoznawać zwróćcie uwagę na to:

czy igły są długie czy krótkie; czy są kłujące czy nie; czy rosną bezpośrednio na gałęzi czy są zebrane w krótkie pędy (np. sosna ma zawsze po 2 igły); szyszki są długie czy bardziej okrągłe; czy te długie szyszki zwisają w dół czy siedzą na gałęzi?

7. Na podsumowanie wykonajcie ćwiczenia z ćwiczeniówki str. 87-98.

Pozdrawiam Justyna B.


9.06.2020

KLASA 7

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z Rozmnażania i rozwoju człowieka.

KLIKNIJ TUTAJ



biologia - kl. V - 15.06.2020

Temat: Poznajemy rośliny okrytonasienne.

1. Obejrzyjcie film o roślinach okrytonasiennych:

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,biologia-lekcja-1-12052020,47793336

Dowiecie się, że rośliny okrytonasienne mają różne formy. Są wśród nich rośliny zielne, krzewinki, krzewy i drzewa, czyli większość roślin, które nas otaczają to właśnie rośliny okrytonasienne

- Dowiecie się, że rośliny okrytonasienne wytwarzają kwiat, a z niego powstają nasiona, które często zamknięte są w owocu.

Zwróćcie uwagę na budowę kwiatu, który u roślin tych jest obupłciowy, tzn. zawiera elementy rozrodcze żeńskie - słupki i męskie - pręciki.

W budowie kwiatu - zwróćcie uwagę, jak zbudowane są pręciki i słupki i że wyrastają z dna kwiatowego oraz, że są otoczone działkami kielicha i płatkami korony, które stanowią tzw. okwiat.

Posłuchajcie i zobaczcie jak zbudowany jest słupek i pręcik i jaka jest rola pręcików, słupków i okwiatu ?

- Poznacie również sposób rozmnażania się tych roślin, czyli jak to się dzieje, że z kwiatu powstaje owoc, a z nasiona roślina.

Zapamiętajcie co to jest: zapylenie i zapłodnienie.

Zwróćcie uwagę na sposoby zapylenia roślin:

- przez wiatr

- przez zwierzęta.

Wykonajcie ćwiczenia w ćwiczeniówce na str. 91-94.

Pozdrawiam J. B.



23.06.2020 i 25.06.2020

Klasa 7

Dzień dobry.

Zapiszcie w zeszycie przedostatni już temat lekcji:

,,Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z biologii w klasie 7". Ten temat będzie realizowany na dwóch jednostkach we wtorek i czwartek.
Przesyłam Wam zadania do rozwiązania. Czas oddania pracy- fajnie by było jeśli zdążycie do czwartku. Jeśli, ktoś z Was zna odpowiedź tylko na część pytań, proszę także o ich przesłanie. Pytania są o różnym stopniu trudności. Gdybyście mieli pytania piszcie, odpowiem.

W tym miejscu chciałabym Wam podziękować. Za Waszą pracę, aktywność, sumienność, a przede wszystkim chęci. Dziękuję Wam za to.

Za to, że chciało Wam się chcieć uczyć, szczególnie w tym ciężkim dla wszystkich czasie.

Życzę Wam miłych i bezpiecznych wakacji.

Wszystkiego dobrego.

Renata Binkiewicz

ZAŁĄCZNIK - ZADANIA


Dnia 25.06.2020

KLASA 8

Dzień dobry.

Zapiszcie w zeszycie ostatni już temat z biologii ,, Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z biologii w klasie 8”

Poniżej proponuję Wam linki do quizów z działów realizowanych w klasie 8.

https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-8-dzial-1-genetyka-puls-zycia

https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-8-dzial-2-ewolucja-zycia-puls-zycia

https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-8-dzial-3-ekologia-puls-zycia

https://www.quizme.pl/q/sprawdzian/sprawdzian-z-biologii-klasa-8-dzial-4-czlowiek-i-srodowisko-puls-zycia

Chciałabym podziękować Wam za Waszą pracę i zaangażowanie na zajęciach prowadzonych przeze mnie. Życzę powodzenia w szkole średniej i w dalszym życiu.

Renata Binkiewicz


Dnia 25.06.2020

KLASA 7

Dzień dobry.

Zapiszcie w zeszycie ostatni już temat z biologii ,, Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z biologii w klasie 7”

Gdybyście mieli jeszcze chęci do pracy przesyłam dla Was link, w którym możecie wybrać sobie jeden z testów i rozwiązać go.
To jest też dobra powtórka dla osób, którzy z biologią wiążą dalszą przyszłość.
https://www.quizme.pl/szkola-podstawowa/biologia/klasa-7
Jeszcze raz życzę udanych i bezpiecznych wakacji.
Renata Binkiewicz


24-06-2020, Barbara Rżana
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.