Cyfrowym okiem...
Sprawozdanie z realizacji innowacji „Cyfrowym okiem”
Innowacja „Cyfrowym okiem” była realizowana w roku szkolnym 2018/2019 wśród uczniów szkoły podstawowej i klas gimnazjalnych.
Zrealizowano następujące zadania:
- zajęcia dotyczące powstawania obrazu w aspekcie optyki geometrycznej
- zajęcia dotyczące obróbki zdjęć w programach graficznych
- zajęcia dotyczące tworzenia albumów i prezentacji multimedialnych
- wykonano gazetki: Historia fotografii, gazetka pokonkursowa
- zorganizowano konkursy fotograficzne: Piękna Polska, Zjawiska fizyczne i przyrodnicze.
Wszystkie działania spotkały się z entuzjazmem wśród uczniów. Dzieci chętnie uczestniczyły w konkursach fotograficznych, wykonując coraz to lepsze zdjęcia zarówno pod względem technicznych, jak i pomysłowości.
Efektem innowacji są zdjęcia konkursowe oraz poszerzenie wiadomości z optyki, informatyki – grafiki komputerowej, skierowanie uwagi uczniów na pożyteczne wykorzystanie technologii komputerowych.
Opis innowacji
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
ORGANIZACYJNO – METODYCZNA
Autorzy:
Anna Łabęcka, Barbara Rżana
„Cyfrowym okiem…”
Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Papieża Jana Pawła II w Czajkowie
Autorzy: Anna Łabęcka, Barbara Rżana
Temat: „Cyfrowym okiem…”
Rodzaj innowacji: organizacyjno - metodyczna
Data wprowadzenia: październik 2018r.
Data zakończenia: maj 2019r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie szkoły podstawowej oraz młodzież gimnazjalna.
Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2018/2019 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zadania zaplanowane w ramach innowacji odbywać się będą:
- w ramach spotkań w czasie wolnym od lekcji,
- jako element lekcji na zajęciach fizyki, informatyki,
- poprzez udział uczniów w konkursach,
- poprzez wykonywanie gazetek tematycznych, projektów multimedialnych,
- wycieczkę dydaktyczną.
I. MOTYWY WPROWADZENIA INNOWACJI
Współczesna szkoła ma przygotowywać dzieci i młodzież do bezpiecznego i efektywnego korzystania z nowych cyfrowych technologii. Współczesny świat stawia przed młodym człowiekiem coraz to nowsze modele urządzeń telekomunikacyjnych, które wymagają sprawnego posługiwania się technikami informatycznymi. W naszej szkole od lat organizowane są konkursy fotograficzne, które cieszą się dużą popularnością. Jednak zauważamy, że uczniom brakuje wiedzy i umiejętności na temat możliwości obróbki zdjęć przy wykorzystaniu darmowych programów graficznych oraz wykorzystania możliwości aparatów fotograficznych.
Proponowana innowacja łączy w sobie rozwijanie zainteresowań technicznych (obsługa aparatów cyfrowych, komputerów, drukarek) z kształtowaniem wrażliwości na otaczającą nas przyrodę, którą warto utrwalać.
II. CELE INNOWACJI
Cel główny:
Zapoznanie uczniów z możliwościami cyfrowej rejestracji obrazu, jego opracowania
i obróbki w komputerze, wydruku oraz estetycznej prezentacji, a także z możliwościami łączenia fotografii w ciekawe projekty.
Realizacja tego celu pozwoli na skierowanie uwagi uczniów na pożyteczne wykorzystanie technologii komputerowych, a odciągnięcie ich od biernego korzystania z telefonu, komputera.
Cele szczegółowe:
- pokazanie fotografii z punktu widzenia różnych dziedzin nauki np. fizyki,
- kształcenie umiejętności obserwacji zjawisk fizycznych i ich utrwalania,
- poprawa techniki wykonywania zdjęć,
- swobodne posługiwanie się programami do obróbki zdjęć,
- kształtowanie u uczniów właściwego korzystania z nowych technologii komputerowych,
- tworzenie okolicznościowych projektów,
- przygotowanie uczniów do uczestnictwa w konkursach,
- zachęcanie do postrzegania fotografowania jako sposobu spędzania wolnego czasu.
III. METODY I FORMY PRACY
Formy:
- zajęcia z całą grupą
- zajęcia w zespołach,
- zajęcia indywidualne
Metody:
- pogadanka, wykład z pokazem, obserwacje, tworzenie projektów multimedialnych, symulacje graficzne, warsztaty
IV. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA (korzyści wdrożenia innowacji)
dla ucznia:
- umie wykorzystać dowolny program pozwalający na obróbkę zdjęć i uzyskać zamierzony efekt
- potrafi wskazać błędy w kompozycji zdjęcia
- umie właściwie wykorzystać swój wolny czas
- potrafi swoją pasją zainteresować innych
- umie we właściwy, estetyczny i profesjonalny sposób przedstawić efekty swojej pracy
- jest otwarty na otaczający go świat i rzeczywistość
- jest wrażliwy na piękno i brzydotę i potrafi przekazać swoje spostrzeżenia przy pomocy aparatu
- wykazuje się większą samodzielnością i kreatywnością;
dla nauczycieli:
- poszerzenie własnego warsztatu pracy,
- utrwalanie dobrych relacji z uczniami.
dla szkoły:
- poprawa jakości pracy szkoły,
- poszerzenie oferty edukacyjnej,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły, jako placówki nowoczesnej i ukierunkowanej na rozwój.
dla rodziców:
- rozwój kreatywności dziecka.
V. EWALUIACJA
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- obserwacje uczniów podczas realizacji zadań.
VI. PODSUMOWANIE
Niniejsza innowacja ma na celu wyzwolenie u młodego człowieka potencjału do czynnego korzystania z nowoczesnych technologii.