POZNAJĘ SWOJĄ MAŁĄ OJCZYZNĘ – podróże z historią
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno – metodyczna
AUTORZY INNOWACJI: Wanda Bielec, Agnieszka Klimek
TEMAT INNOWACJI: „POZNAJĘ SWOJĄ MAŁĄ OJCZYZNĘ – podróże z historią”
NAZWA SZKOŁY: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Papieża Jana Pawła II w Czajkowie
AUTOR: Wanda Bielec, Agnieszka Klimek
TEMAT: „POZNAJĘ SWOJĄ MAŁĄ OJCZYZNĘ – podróże z historią”
PRZEDMIOT – edukacja wczesnoszkolna
RODZAJ INNOWACJI: organizacyjno – metodyczna
DATA WPROWADZENIA: październik 2018r.
DATA ZAKOŃCZENIA: czerwiec 2020r.
ZAKRES INNOWACJI:
Adresatami innowacji są uczniowie klas I – III. Czas realizacji innowacji obejmuje lata szkolne 2018/19 i 2019/20.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych i cyklicznych wycieczek:
- październik 2018r. – Zamek w Chęcinach
- kwiecień 2019r. – Zamek w Ujeździe
- maj 2019r. – Pałac w Dziękach
- czerwiec 2019r. – Sandomierz i Baranów Sandomierski
- wrzesień 2019r. – Pałac w Kurozwękach
- kwiecień 2019r. – Szydłów
- czerwiec 2019r. - Wiślica
MOTYWACJA WPROWADZENIA INNOWACJI:
Motywacją wprowadzenia innowacji „POZNAJĘ SWOJĄ MAŁĄ OJCZYZNĘ – podróże z historią” jest potrzeba lepszego poznania środowiska lokalnego, jego historii i dziedzictwa kulturowego oraz wpływu tego środowiska na tożsamość dziecka. Środowisko z jakiego się wywodzimy ma ogromny wpływ na nasze przyszłe życie, stanowi ważny składnik integracji europejskiej, sprzyja zakorzenieniu się w tzw. Małej Ojczyźnie, a wzorce, które czerpiemy z domu rodzinnego kształtują naszą osobowość. Aby trwać w tradycji i ją kultywować trzeba coś o niej wiedzieć, gdyż człowiek często widziany jest przez pryzmat bogatej tradycji regionalnej. W związku ze zmieniającym się stylem życia i poszukiwaniem pracy z daleka od domu, często za granicą związki uczuciowe z miejscem zamieszkania ulegają rozluźnieniu.
OPIS INNOWACJI:
- WSTĘP
Celem wprowadzenia innowacji w naszej szkole jest podniesienie atrakcyjności zajęć z edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji regionalnej.
Innowacja ma na celu rozwijanie w dziecku poczucia własnej tożsamości regionalnej, a tym samym kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy własnego środowiska i „autentycznego otwarcia się na inne społeczności i kultury.”
- ZAŁOŻENIA OGÓLNE
- Innowacja skierowana jest do uczniów klas I, II i III
- Główne założenia pracy na innowacyjnych wycieczkach i zajęciach:
- Wykorzystanie przeglądarek internetowych i tablicy multimedialnej
- Zapoznanie z historią i kultura zwiedzanych miejsc
- Wdrożenie pracy metodami aktywizującymi
- CELE INNOWACJI
Cel główny: Głównym celem innowacji jest rozwijanie u uczniów postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej poprzez poznanie swojego regionu i jego historii.
Cele szczegółowe:
- poprawa jakości zajęć edukacyjnych
- zachęcanie do poznania swojej „małej ojczyzny” jej historii, kultury, środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków
- kształtowanie u uczniów postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej
- przygotowanie uczniów do współpracy w grupie
- upowszechnienie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;
- poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;
- METODY I FORMY
Nauczyciele cyklicznie realizują wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo – turystyczne
Metody: aktywizujące, rozmowy dydaktyczne, praca w grupach, wywiady przeprowadzane przez uczniów.
Formy: grupowa, indywidualna
- PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę na wycieczkach do najciekawszych miejsc regionu
- Wykorzystują możliwości jakie dają im wyjazdy
- Mają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach
- Uczą się współpracy w grupie w sposób bezkonfliktowy i efektywny
Nauczyciel:
- Wykorzystuje metody aktywizujące
- Jest przewodnikiem po ciekawych miejscach „małej ojczyzny”
- TEMATYKA ZAJĘĆ
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki regionalnej klas I – III, uzupełniają ją i poszerzają. Przewidziano realizację 7 wycieczek;
- październik 2018r. – Zamek w Chęcinach
- kwiecień 2019r. – Zamek w Ujeździe
- maj 2019r. – Pałac w Dziękach
- czerwiec 2019r. – Sandomierz i Baranów Sandomierski
- wrzesień 2019r. – Pałac w Kurozwękach
- kwiecień 2019r. – Szydłów
- czerwiec 2019r. - Wiślica
- EWALUACJA
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami
- rozmowy z rodzicami
- opracuje wraz z uczniami album „NASZA MAŁA OJCZYZNA – TAM BYLIŚMY”.
Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
- Rozwój sfery emocjonalnej, poznawczej i społecznej
- Zaangażowanie uczniów i rodziców w poznawanie swojego regionu i województwa
- Ukierunkowanie uczniów na poznawanie swojej „małej ojczyzny”, jej kultury i historii.
Wpływ na uczniów
Wpływ na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez udział uczniów w wycieczkach
- PODSUMOWANIE
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z wdrażania od najmłodszych lat zainteresowania uczniów swoją „małą ojczyzną”, jej kulturą i historią.