Przyroda
Klasa IV - Przyroda - 13.03.2020
temat : Jak organizm odbiera informacje z otoczenia? Narząd wzroku.
1. Przeczytaj informacje z podręcznika ze strony 99, 100 i 101 - o oku.
2. Odpowiedz w zeszycie na polecenia:
- Jaki układ kontroluje pracę organizmu?
- Wymień elementy budowy układu nerwowego i podaj ich funkcje.
- Jaka jest rola narządów zmysłów?
- Dopasuj do narządów (oczy, uszy, nos, język , skóra) odpowiedni zmysł, który odbierają (smak, węch, wzrok, dotyk słuch).
- Wymień w kolejności elementy oka ( soczewka, źrenica, siatkówka) przez które przechodzi promień świetlny niosący informację do mózgu o oglądanym obrazie.
Wykonaj obserwacje. Odpowiedź ustnie na pytania.
1. Popatrz w lusterku na swoją twarz i wskaż źrenicę, rzęsy, brew.
- Wymień, które części narządu wzroku, podane powyżej, pełnią funkcje ochronne dla oka?
- Wyjaśnij na czym polega funkcja brwi, rzęs i łez w ochronie narządu wzroku?
2. Przyjrzyj się dowolnie wybranemu prze Ciebie produktowi spożywczemu i dokończ zdanie : Oczy mają znaczenie w ocenie, czy pokarm nadaje się do zjedzenia, gdyż ………………………………………………….
Jeśli masz możliwość to wydrukuj podany w załączniku 1 zestaw ćwiczeń, wklej go do zeszytu i wykonaj zadania. Jeśli nie masz możliwości wydrukowania tych ćwiczeń to wykonaj je ustnie.
Następny temat do realizacji podam w środę.
Życzę miłej nauki . Pozdrawiam J. Brzyszcz
przyroda - klasa IV - 18.03.2020
Temat: Jak organizm odbiera informacje z otoczenia ? Narządy: słuchu, węchu, smaku i dotyku.
1. Proszę zapisać temat w zeszycie .
2. Zapoznajcie się z informacjami z podręcznika strony 101 do 103.
3. Wykonajcie doświadczenia z karty pracy z załącznika
(Jeżeli macie możliwość wydrukowania karty pracy to wklejcie ją do zeszytu i oczywiście uzupełnijcie. Jeżeli nie macie możliwości wydrukowania tej karty pracy, to proszę w zeszycie zapiszcie temat doświadczenia - ten pochylonym drukiem oraz podajcie wynik i wyjaśnienie, a ćwiczenie nr 5 przepiszcie do zeszytu uzupełniając luki).
Jeśli będzie problem z jakimś doświadczeniem to proszę go ominąć. Wrócimy do niego w szkole.
Materiały do kolejnej lekcji podam 20.03.2020r.
Pozdrawiam Justyna B.
Przyroda - klasa IV - 25.03.2020
Temat: Układ rozrodczy umożliwia wydanie na świat potomstwa.
1. Proszę zapoznajcie się z informacjami w podręczniku strony 104 - 107.
2. Proszę wykonać zadania z karty pracy (załącznik).
3. Proszę odpowiedzcie na polecenia podane poniżej (skorzystajcie z podręcznika )i odeślijcie je na adres e-maila: justyna_brzyszcz1978@o2.pl lub zdjęcie na Messengera.
Uczniowie z dostosowaniami (opinia, orzeczenie) mogą wykonać 3 dowolne polecenia.
Polecenia:
1. Wymień narządy układu rozrodczego żeńskiego.
2 Wymień narządy układu rozrodczego męskiego.
3. Wyjaśnij co oznacz pojęcie: zapłodnienie, poród, menstruacja, ciąża.
4. Wyjaśnij dlaczego zdanie jest fałszywe: Komórka jajowa powstaje średnio co 14 dni.
5. Dlaczego należy starannie myć intymne części ciała i codziennie zmieniać bieliznę?
DLA CHĘTNYCH:
skorzystaj ze strony
https://epodreczniki.pl/a/zenski-i-meski-uklad-rozrodczy/Deoc0vvFy
zapoznaj się z informacjami i wykonaj polecenia on - line, które są pod tekstem.
Miłej nauki. Pozdrawiam Justyna B.
przyroda - klasa IV - 01.04.2020
temat: Dojrzewanie to czas wielkich zmian.
1. Proszę zapoznajcie się z wiadomościami do tematu z podręcznika str. 108- 110.
2.Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=YavEH9CdoXM
3. Napisz w zeszycie odpowiedzi na polecenia zawarte w karcie pracy ( pamiętajcie o odpowiedziach całym zdaniem) lub wydrukujcie kartę pracy, wklejcie ją do zeszytu , zróbcie zdjęcie i odeślijcie do mnie na Messengera lub na adres email: justyna_brzyszcz1978@o2.pl
4. W wolnej chwili przygotujcie się do powtórzenia wiadomości (na piątek) z działu 4 " Odkrywamy tajemnice ciała człowieka".
Pozdrawiam Justyna B.
przyroda - klasa IV - 03.04.2020r.
dzień dobry!
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu "Odkrywamy tajemnice ciała człowieka"
1. Proszę powtórzyć z działu "Odkrywamy tajemnice ciała człowieka":
- składniki odżywcze i ich funkcje w organizmie
- budowę i rolę układów: pokarmowego, krwionośnego, oddechowego, szkieletowego, nerwowego, rozrodczego
- o dojrzewaniu
Wiadomości, na które zwracacie szczególną uwagę są w podręczniku str. 111-112, a rozszerzenie tych informacji jest w poszczególnych tematach w tym dziale.
2. Proszę rozwiązać zadania z załącznika i przysłać rozwiązania ( nie musicie drukować tych zadań, możecie odpowiedzi podać w zeszycie) na email lub na Mesengera.
Miłego weekendu.
Pozdrawiam
przyroda - klasa IV - 08.04.2020
Temat: Zdrowy styl życia.
1. proszę przeczytać informacje z tego tematu.
2. Proszę nauczyć się:
- podstawowych zasad zdrowego stylu życia - podr. str. 114
3. Proszę przeanalizować piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, zwrócić uwag, że im wyższe piętro piramidy zajmuje produkt, tym rzadziej powinien być spożywany w naszej codziennej diecie - podr. str. 115
4. Proszę przeczytać z podręcznika str. 117 o odpoczynku aktywnym i biernym oraz wykonać ćwiczenia gimnastyczne podane w podręczniku na str. 116.
5. Proszę przeczytać z podr. str. 117 i 118 - o higienie jamy ustnej, skóry, włosów i paznokci.
Pozdrawiam Justyna B.
przyroda - klasa IV - 15.04.2020 i 17.04.2020r.
Temat: Choroby, którymi można się zarazić. Profilaktyka chorób.
1. Przeczytaj wiadomości z podręcznika strona 119-123.
2. Napisz notatkę w zeszycie i naucz się:
Choroba to stan, w którym organizm nie funkcjonuje właściwie.
Drobnoustroje chorobotwórcze ( zarazki) to: wirusy i bakterie
Zarazki wywołują choroby zakaźne.
Sposoby rozprzestrzeniania się zarazków:
- z wdychanym powietrzem ( droga oddechowa)
- z pożywieniem i wodą (droga pokarmowa)
- przez uszkodzoną skórę.
Choroby rozprzestrzeniające się: |
||
z wdychanym powietrzem: |
z pożywieniem i wodą: |
przez uszkodzoną skórę: |
- przeziębienie - grypa - angina |
- zatrucia pokarmowe - salmonelloza - choroby pasożytnicze: tasiemczyca, owsica |
- tężec - wścieklizna - borelioza i zapalenie mózgu |
Epidemia - występowanie na określonym terenie i w określonym czasie dużej liczby osób chorych.
Pandemia - to określenie wielkiej epidemii, która ogarnia duże obszary (na różnych kontynentach) w tym samym czasie.
Antybiotyk - lek, który hamuje rozwój bakterii.
Szczepionka - preparat zapobiegający zachorowaniu. Zawiera martwe lub osłabione drobnoustroje chorobotwórcze, przeciw którym organizm wytwarza substancje obronne.
Profilaktyka chorób - działania zapobiegające chorobom.
3. Korzystając z informacji podanych w podręczniku uzupełnij tabelkę o chorobach - załącznik 1
Uwaga: Tabelki nie musisz drukować, możesz ją przepisać. Uzupełnioną tabelkę, proszę odeślij do mnie na Messengera lub emaila. Proszę zrealizuj temat w dniach 15.04.2020 i 17.04.2020r.
Nowy temat będzie dopiero 22.02.2020r. (środa)
4. Obejrzyj prezentację dotyczącą profilaktyki chorób
https://www.dlanauczyciela.pl/27556,lekcja-multimedialna-jak-sie-nie-zarazic-pptx
Pozdrawiam Justyna B.
Przyroda - klasa IV - 22.04.2020r
temat: Jak sobie radzić w niebezpiecznych sytuacjach?
1. Przeczytaj informacje oraz przeanalizuj rysunki z podręczniku na ten temat.
2. Zwróć uwagę i naucz się odpowiadać na następujące polecenia i pytania :
- zasady bezpieczeństwa podczas burzy w domu i poza nim
- numery telefonów alarmowych
- zwierzęta jadowite żyjące w Polsce
- jak rozpoznać muchomora sromotnikowego i odróżnić go od czubajki kani, gołąbka zielonawego, gąski zielonej?
- jakie są objawy zatrucia grzybami?
-jakimi roślinami można się zatruć i jaką rośliną można się poważnie poparzyć?
- rodzaje symboli ostrzegawczych umieszczonych na opakowaniach środków czystości
- jak udzielić pierwszej pomocy w przypadku: podrażnienia skóry, połknięcia środków czystości, skaleczeń, krwawień, oparzeń.
3. Obejrzyjcie filmik o pierwszej pomocy
https://www.youtube.com/watch?v=cSAuTJSQjss
4. Dla chętnych: Wykonaj plakat na temat Jak sobie radzić w niebezpiecznych sytuacjach w domu i poza nim . Zrób zdjęcie i prześlij do mnie na Messenger.
Pozdrawiam
przyroda - kl. IV - 24.04.2020
temat: Czy uzależnienia są groźne?
1. Przeczytaj informacje z podręcznika str. 130 - 134
2. Zapamiętaj co to jest uzależnienie (niemożliwe do opanowania pragnienie ponownego zażycia określonej substancji)
3. Zapamiętaj, że alkohol, tytoń, narkotyki to groźne uzależnienia, ponieważ nieodwracalnie niszczą organizm. Powodują zaburzenia pracy układu nerwowego i uszkadzają liczne narządy organizmu.
Wybierz z podręcznika str. 130:
- 3 przykłady skutków picia alkoholu
- 3 przykłady skutków palenia tytoniu
i zapamiętaj je.
4. Zapamiętaj , że narkotyki to bardzo niebezpieczne dla organizmu substancje uzależniające, gdyż powodują bardzo szybkie wyniszczenie organizmu (uszkadzają głównie mózg i niszczą narządy wewnętrzne). Należą do nich m.in. dopalacze, których skład i skutki stosowania nie zawsze są całkiem znane.
5. Zapamiętaj, że również niebezpieczne jest wdychanie dymu pochodzącego z papierosów wypalanych przez inne osoby, czyli tak zwane palenie bierne.
6. Zapamiętaj, że uzależnić możesz się też od korzystania z urządzeń elektronicznych, tj. komputer, telefon komórkowy. Uzależnienia te, np. wywołują zaniedbanie obowiązków, rezygnację z posiłków, ograniczają kontakt z rodziną i przyjaciółmi, rozdrażnienie, ataki złości.
7. Zapamiętaj, że uzależnić możesz się też od jedzenia, np. słodyczy, które zawierają dużo cukrów ( dlatego te produkty mają działanie pobudzające), czy picia napojów energetyzujących (które zawierają dodatkowo kofeinę - substancję o działaniu pobudzającym, a duże jej dawki zaburzają pracę serca).
8. Zapamiętaj, że w sytuacjach kiedy ktoś próbuje Cię namówić na coś, czego ty nie chcesz spróbować czy zrobić, należy zdecydowanie powiedzieć "NIE!". Umiejętność odmawiania i pozostawania przy własnym zdaniu bez poczucia winy to asertywność.
Umiejętność asertywnego zachowania należy ćwiczyć.
Zapoznaj się z metodami asertywnego zachowania, które są w podręczniku na stronie 133, aby poradzić sobie wtedy, gdy będziesz w trudnej sytuacji.
Pozdrawiam
Przyroda - kl. IV - 29.04.2020r.
Temat: Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z działu "Odkrywamy tajemnie zdrowia".
1. Powtórz wiadomości z działu:
- w tym celu przeczytaj z podręcznika podsumowanie działu 5 ze str. 135-136,
- zwróć uwagę na zagadnienia podane poniżej, których rozszerzenie znajdziesz w poszczególnych tematach w tym dziale:
- zasady zdrowego stylu życia
- odpoczynek aktywny i bierny
- racjonalne (prawidłowe)odżywianie się
- znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowia
- higiena jamy ustnej, pielęgnacja skóry, włosów i paznokci
- przyczyny chorób zakaźnych i pasożytniczych
- drogi wnikania drobnoustrojów chorobotwórczych
- choroby przenoszone z wdychanym powietrzem i sposoby zapobiegania im
- zatrucia pokarmowe, pasożyty przewodu pokarmowego i sposoby ich unikania
- choroby wywoływane przez drobnoustroje wnikające do organizmu przez uszkodzoną skórę i zapobieganie im
- niebezpieczne zjawiska pogodowe i unikanie ich skutków
- zagrożenia ze strony jadowitych zwierząt
- pierwsza pomoc w przypadku użądlenia
- postępowanie w przypadku ukąszenia przez żmiję
- zatrucia grzybami
- przykłady roślin trujących
- niebezpieczne substancje w domu
- zatrucia: znaczenie wybranych symboli umieszczanych na opakowaniach środków chemicznych używanych w domu
- pierwsza pomoc w przypadku skaleczenia, oparzenia, użądlenia
- uzależnienia
- wpływ na organizm: dymu papierosowego, alkoholu, narkotyków
- uzależnienie od Internetu i telefonu
- asertywność - wybrane sposoby zachowań asertywnych.
2. Wykonaj zadania podane w ZAŁĄCZNIKU i odeślij do mnie na Messenger lub email: justyna_brzyszcz1978@o2.pl
przyroda - klasa IV - 06.04.2020
Temat: Co to jest krajobraz?
1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika do tematu.
2. Pobierz ZAŁĄCZNIK
i zapisz go na swoim komputerze, gdyż jest to ćwiczeniówka do przyrody, z której będziesz korzystał również na kolejnych lekcjach.
3. Otwórz z ZAŁACZNIKA temat: Co to jest krajobraz? i z pomocą podręcznika wykonaj ustnie ćwiczenia: 1 ( gdy go wykonasz otwórz sobie w przeglądarce stronę: docwiczenia.pl i obejrzyj zdjęcia krajobrazów) oraz 2,3 i 4. NIE odsyłaj ich do mnie.
4. Wykonaj w zeszycie notatkę do lekcji. Proszę, aby notatkę odesłali mi tylko uczniowie, którzy maja parzyste numery w dzienniku szkolnym, na email lub Messenger.
W zeszycie napisz:
- co to jest krajobraz
- wypisz elementy, które należy uwzględnić, aby opisać krajobraz
- jakie są 2 rodzaje krajobrazów i w każdym z nich podaj po 3 przykłady.
Tyle do tego tematu. Pozdrawiam
przyroda - kl. IV - 08.05.2020
Temat: Ukształtowanie terenu.
1. Przeczytaj wiadomości z podręcznika.
2. Co trzeba wiedzieć( napisz w zeszycie i naucz się):
Ukształtowanie terenu jest jednym z elementów krajobrazu, który decyduje o jego rodzaju.
O ukształtowaniu terenu decydują jego formy ( tzw. formy terenu), które dzielimy na:
- wypukłe ( wzniesienia):
- pagórek
- wzgórze
- góra
- wklęsłe ( zagłębienia):
- dolina
- kotlina
- równiny
.
Każda wypukła forma terenu ma: szczyt, stok i podnóże ( zobacz rys. w podręczniku).
Pagórek to wzniesienie do 50 m wysokości.
Wzgórze to wzniesienie o wysokości do 300m.
Góra to wzniesienie o wysokości powyżej 300m.
.
Dolina to podłużne zagłębienie terenu, w którym płynie rzeka.
W dolinie wyróżnia się: dno, koryto rzeczne i zbocze ( zobacz rys, w podręczniku).
Kotlina to zagłębienie terenu otoczone wzniesieniami. Ta forma terenu najczęściej występuje w górach.
Równina to rozległy teren , niemal płaski lub lekko pofalowany.
Pozdrawiam.
przyroda - kl. IV -13.05.2020
Temat: Czy wszystkie skały są twarde?
przyroda - kl. IV - 15.04.2020
Temat: Wody słodkie i wody słone.
1. Powierzchnie Ziemi pokrywają ląd i wody.
2. Popatrz na globus lub mapę świata w atlasie do przyrody czy geograficznym i zwróć uwagę na różne odcienie koloru niebieskiego - są nim zaznaczone wody.
Jak na pewno zauważyłaś / zauważyłeś, wody oblewają lądy i zaliczamy do nich morza i oceany ( jest w nich woda słona), które zajmują większą część Ziemi, ale są też wody, które występują na lądzie, tzw. wody powierzchniowe ( w nich jest woda słodka) - zaliczamy do nich:
- wody płynące ( tzw. zbiorniki wodne): rzeki, strumienie, potoki, kanały
- wody stojące ( tzw. cieki wodne): jeziora, stawy, bagna
Na Ziemi są też lodowce, w których woda słodka jest w postaci lodu.
3. Poszukaj w legendzie pod mapą w atlasie, w jaki sposób na mapie zaznacza się wyżej wymienione rodzaje wód.
4. Przeczytaj z podręcznika informacje podane do tego tematu.
5. Wykonaj pisemnie w zeszycie - zadania 1,2,3,4,5 z zeszytu ćwiczeń str. 92 i 93 (który sobie pobrałeś na swój komputer) oraz zadania z ZAŁĄCZNIKA.
6. Odpowiedź do zadana 3 z zeszytu ćwiczeń i zadania 3 z załącznika przysyłają do mnie osoby , które mają w dzienniku lekcyjnym numer: 1,2, 5,7,8, 11, 12,21 na Messenger lub email.
Pozdrawiam J. B.
przyroda - kl. IV - 20.05.2020
Temat: Krajobraz wczoraj i dziś.
przyroda - kl. IV - 22.05.2020
temat: Poznajemy obszary i obiekty chronione w Polsce.
przyroda- klasa IV - 27.05.2020r.
Temat: Warunki życia w wodzie
przyroda - kl. IV - 29.05.2020
Temat: Z biegiem rzeki
przyroda - kl. IV - 03,06.2020
Temat: Życie w jeziorze
Proszę napisać w zeszycie:
1.Srefy życia w jeziorze.
a. strefa przybrzeżna
-woda płytka, sięga do dna, ciepła,
-światło dociera do dna,
-dobre warunki do życia roślin i zwierząt
b. strefa toni wodnej
- nie sięga dna,
- dociera do niej światło
c. strefa wód głębokich
- brak światła,
- niedobory tlenu
2. Wybrane organizmy zamieszkujące strefy życia w jeziorze.
a) strefa przybrzeżna: trzcina, pałka, jeżogłówka, rzęsa, grzybienie, grążel żółty, moczarka, wywłócznik, ramienica, raki, ślimaki, karp, płoć, małże: skójka i szczeżuja, perkozy, czaple, krzyżówki, łabędzie
b) strefa otwartej toni wodnej: rzęsa, rdestnice, grzybienie, grążel żółty, sandacz, okoń, plankton
c) strefa wód głębokich: brak roślin, bakterie, rureczniki, małże, sieja, leszcz.
Proszę zwrócić uwagę na rysunki w podręczniku :
- strefy jeziora, str. 171
- organizmów str. 172-176.
Proszę na mapie Polski w legendzie poszukać symbol jeziora , a następnie odnaleźć na mapie jeziora:
- najgłębsze w Polsce - Hańcza na Pojezierzu Suwalskim
- największe powierzchniowo- Śniardwy na Pojezierzu Mazurskim
Spróbujcie również odszukać na mapie Polski, jeziora: Morskie Oko, Goczałkowickie, Łebsko, Gardno, Mikołajskie, Wigry.
Pozdrawiam J. B.
przyroda - kl. IV - 05.06.2020r.
Temat: Warunki życia na lądzie.
napisz w zeszycie:
Życie organizmów lądowych zależy od wielu czynników. Najważniejsze z tych czynników to:
- światło,
- temperatura,
- wilgotność powietrza,
- dostęp do wody.
1.Przystosowania organizmów do środowiska lądowego - o ograniczonym dostępie do wody.
a) rośliny
- długie korzenie
- grube, mięsiste liście gromadzące wodę, np. rozchodnik, rojnik
-mała powierzchna liści, np. u kaktusów
- liście i łodygi pokryte woskiem
b) zwierzęta
- łuski i tarczki u gadów
-zapadanie w stan odrętwienia, np. suseł
-zakopywanie się w ziemi, w kryjówkach, np. żaba rogata
2.Przystosowania organizmów do zmian temperatury.
a) rośliny
- porą zimową drzewa i krzewy zrzucają liście (oprócz iglastych- wyjątek: modrzew)
-gruba kora i korek, np. u klonu, lipy, róży, sosny
-zimowanie w postaci cebul, kłączy i bulw, np. tulipan, konwalia, irys, dalia
- gęste włoski na liściach, łodygach i kwiatach, np. u szarotki alpejskiej, sasanki
b. zwierzęta
- wędrówki do cieplejszych krajów, np. jaskółki, skowronki, żurawie
-zmiana futra (jego barwy i gęstości)
-więcej piór puchowych u ptaków
-zwiększona warstwa tłuszczu pod skórą, np. u jelenia, zająca, wilka
- zapadanie w sen zimowy lub odrętwienie, np. borsuk, świstak, żaba, niedźwiedź
3. Przystosowania organizmów do wiejącego na lądzie wiatru:
a) rośliny
- masywna budowa, np. drzewa
- wiotkie i elastyczne łodygi odporne na złamanie
- nasiona, służące do rozsiewania z wiatrem
b) zwierzęta
- gromadzenie się w zwartych stadach, np. pingwiny
- krótka sierść
- warstwa izolacyjna pod skórą - tkanka tłuszczowa
4. Przystosowania organizmów do wymiany gazowej (" oddychania") na lądzie:
a) rośliny
- aparaty szparkowe na spodniej stronie liścia
b) zwierzęta
- delikatna, pokryta śluzem powierzchnią ciała, np. bezkręgowce- owady, ślimaki
- płuca, np. kręgowce - kot, pies
Zachęcam do korzystania ze strony:
https://epodreczniki.pl/a/czy-wszedzie-zyje-sie-tak-samo/DT9CygN9
Pozdrawiam Justyna B.
przyroda - kl. IV - 05.06.2020r.
Temat: Warunki życia na lądzie.
napisz w zeszycie:
Życie organizmów lądowych zależy od wielu czynników. Najważniejsze z tych czynników to:
- światło,
- temperatura,
- wilgotność powietrza,
- dostęp do wody.
1.Przystosowania organizmów do środowiska lądowego - o ograniczonym dostępie do wody.
a) rośliny
- długie korzenie
- grube, mięsiste liście gromadzące wodę, np. rozchodnik, rojnik
-mała powierzchna liści, np. u kaktusów
- liście i łodygi pokryte woskiem
b) zwierzęta
- łuski i tarczki u gadów
-zapadanie w stan odrętwienia, np. suseł
-zakopywanie się w ziemi, w kryjówkach, np. żaba rogata
2.Przystosowania organizmów do zmian temperatury.
a) rośliny
- porą zimową drzewa i krzewy zrzucają liście (oprócz iglastych- wyjątek: modrzew)
-gruba kora i korek, np. u klonu, lipy, róży, sosny
-zimowanie w postaci cebul, kłączy i bulw, np. tulipan, konwalia, irys, dalia
- gęste włoski na liściach, łodygach i kwiatach, np. u szarotki alpejskiej, sasanki
b. zwierzęta
- wędrówki do cieplejszych krajów, np. jaskółki, skowronki, żurawie
-zmiana futra (jego barwy i gęstości)
-więcej piór puchowych u ptaków
-zwiększona warstwa tłuszczu pod skórą, np. u jelenia, zająca, wilka
- zapadanie w sen zimowy lub odrętwienie, np. borsuk, świstak, żaba, niedźwiedź
3. Przystosowania organizmów do wiejącego na lądzie wiatru:
a) rośliny
- masywna budowa, np. drzewa
- wiotkie i elastyczne łodygi odporne na złamanie
- nasiona, służące do rozsiewania z wiatrem
b) zwierzęta
- gromadzenie się w zwartych stadach, np. pingwiny
- krótka sierść
- warstwa izolacyjna pod skórą - tkanka tłuszczowa
4. Przystosowania organizmów do wymiany gazowej (" oddychania") na lądzie:
a) rośliny
- aparaty szparkowe na spodniej stronie liścia
b) zwierzęta
- delikatna, pokryta śluzem powierzchnią ciała, np. bezkręgowce- owady, ślimaki
- płuca, np. kręgowce - kot, pies
Zachęcam do korzystania ze strony:
https://epodreczniki.pl/a/czy-wszedzie-zyje-sie-tak-samo/DT9CygN9
Pozdrawiam Justyna B.
przyroda - kl. IV - 10.06.2020
Temat: Las ma budowę warstwową - różne rodzaje lasów.
przyroda - kl. IV - 19.06.2020
Temat: Na łące i polu uprawnym.