Publiczna Szkoła Podstawowa

im. Papieża Jana Pawła II

Czajkowie

zsczajkow@o2.pl

Plastyka

klasa 4

Ćwiczyć techniki rysunkowe (ołówke, kredki)


klasa 5

Utrwalić zasady stosowania kompozycji symetrycznej i asymetrycznej


klasa 6

Ćwiczyć techniki malarskie (farby plakatowe)


klasa 7

Utrwalić wiadomosci dotyczące martwej natury (temat w podręczniku)


Klasa IV

Przeczytaj informacje dotyczące technik malarskich – s.49

-farby akrylowe

-farby olejne


Klasa V

Przeczytaj informacje dotyczące kompozycji otwartej i zamkniętej – s.50


Klasa VI

Obejrzyj przykłady malarstwa impresjonizmu i symbolizmu w Muzeum Orsay w Paryżu (zajrzyj też do innych muzeów)

https://kukulturze.pl/utknales-w-domu-te-12-slynnych-muzeow-oferuje-wirtualne-spacery/


klasa VII

Przeczytaj informacje dotyczące happeningu i performanceu – s.44


Dla wszystkich uczniów

Zajrzyj koniecznie – najsławniejsze muzea oferują wirtualny spacer

https://kukulturze.pl/utknales-w-domu-te-12-slynnych-muzeow-oferuje-wirtualne-spacery/

Muzea w Polsce

https://kukulturze.pl/wirtualne-spacery-po-polskich-muzeach/

Odwiedź też profil Muzeum Narodowego w Warszawie na instagramie

@nationalmuseuminwarsaw


Plastyka

Klasa V – wtorek, 24.03.2020

Proszę zapisać temat lekcji:

Kompozycja otwarta i zamknięta.

Przeczytać temat lekcji i uważnie obejrzeć ilustracje – s.50-51

Zapisać notatkę:

Kompozycja otwarta – układ elementów, który sprawia wrażenie, jakby nie kończył się na płaszczyźnie obrazu, ale rozciągał poza nią.

Kompozycja zamknięta – układ, w którym poszczególne elementy przedstawione na obrazie ustawione są wobec siebie tak, że tworzą odrębną, nienaruszalną całość.

Proszę wykonać pracę:

Geometryczne miasto – kompozycja otwarta

Materiały:

Blok techniczny A4 (może być też rysunkowy lub papier ksero), ołówek, linijka, kredki ołówkowe, czarny marker

Naszkicuj widok geometrycznego miasta (tylko figury geometryczne!).

Pamiętaj o kompozycji otwartej.

Pokoloruj kredkami ołówkowymi poszczególne elementy, nie musisz odwzorowywać barw, które występują w naturze.

Kontury obwiedź czarnym markerem.

Proszę przesłać prace (zeskanowane lub zrobione zdjęcie) na adres mailowy j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać Geometryczne miasto – kl. V, a w treści swoje imię i nazwisko.

Termin – do 31 marca.


Klasa IV

Czwartek – 26.03.2020 r.

Proszę zapisać temat lekcji:

Technika pastelowa.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje (Odilon Regon „Ofelia wśród kwiatów”, Stanisław Wyspiański „Autoportret z żoną”) – s.46-s.48

Zapisać notatkę:

Narzędzia i podłoża w technice pastelowej

>pastele:

-suche (kruche)

-olejne (elastyczne)

>gumka:

-chlebowa (chlebówka) – pochłania pył, można ją dowolnie formować

>fiksatywa:

- płyn w sprayu (można utrwalać lakierem do włosów)

>podłoże:

-papier gładki

-papier prążkowany

-papier szorstki


Klasa VII

Czwartek – 26.03.2020 r.

Proszę zapisać temat lekcji:

Happening i performance.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.44-47

Zapisać notatkę:

Happening:

-z jęz. angielskiego „wydarzenie”

-widowisko odbywające się w przestrzeni publicznej, które polega na jednorazowym współdziałaniu twórcy i widzów

- jest zaplanowane, ale otwarte na spontaniczność i przypadek

Performance:

-z jęz. angielskiego „wykonanie, występ, przedstawienie”

-widowisko polegające na podejmowaniu przez twórcę działań artystycznych w obecności widzów, jednak bez ich aktywnego udziału

-artysta jest autorem koncepcji wydarzenia i jedynym wykonawcą zaplanowanych czynności

Happening i performance – cechy wspólne:

-efekt à działanie, a nie tradycyjne dzieło sztuki

-mają przemijający charakter

-mogą być utrwalone na fotografii, filmie, nagraniu dźwiękowym

-są połączeniem sztuk wizualnych i teatru, działań plastycznych i aktorskich


Klasa VI

Proszę w zeszycie zapisać temat lekcji

Grafika jako dziedzina sztuki.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.58-61

Zapisać notatkę w zeszycie:

Grafika – dziedzina sztuki obejmująca techniki pozwalające na powielanie rysunku z matrycy. Dzieli się na:

-grafikę artystyczną (warsztatową)

-grafikę użytkową (stosowaną)

Liternictwo – projektowanie liter i napisów

Proszę wykonać ćwiczenie w zeszycie:

Napisz podane nazwy zwierząt w taki sposób, aby kształty liter ilustrowały znaczenie każdego wyrazu: nosorożec, słoń, żyrafa, wielbłąd.

(jedno – obowiązkowo, można więcej)


Klasa V

31.03.2020 r. (wtorek)

*Proszę zapisać temat lekcji:

Geometryczne miasto – kompozycja otwarta

*Przypominam o pracy, którą mieliście wykonać i przesłać do 31 marca na adres: j.balicka.w@o2.pl

Pracę proszę zeskanować lub sfotografować.

W temacie proszę napisać: Geometryczne miasto – kl. V oraz swoje imię i nazwisko.

Geometryczne miasto – kompozycja otwarta

Materiały:

Blok techniczny A4 (może być też rysunkowy lub papier ksero), ołówek, linijka, kredki ołówkowe, czarny marker

Naszkicuj widok geometrycznego miasta (tylko figury geometryczne!).

Pamiętaj o kompozycji otwartej.

Pokoloruj kredkami ołówkowymi poszczególne elementy, nie musisz odwzorowywać barw, które występują w naturze.

Kontury obwiedź czarnym markerem.

*Przypomnę co to jest kompozycja otwarta:

Kompozycja otwarta – układ elementów, który sprawia wrażenie, jakby nie kończył się na płaszczyźnie obrazu, ale rozciągał poza nią.

Przykład kompozycji otwartej:

Fernand Léger “Studium dysków w mieście ”, 1920

Gdybyście mieli jakieś pytania związane z pracą – proszę pisać na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl


Klasa IV

02.04.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

T: Techniki malarskie w sztuce starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu.

Przeczytać tekst w podręczniku – s.50

Zwróćcie uwagę na techniki malarskie:

-malarstwo wazowe

Waza czarnofigurowa z Myken – s.50

-freski

Portret małżonków, I w. n.e. – s.50

-mozaiki

Rzymska mozaika ukazująca maski teatralne (fragment), II w. n.e. – s.51

Obejrzyjcie przykłady:

-architektury starożytnej

Świątynia Hefajstosa w Atenach, 415 r. p.n.e. – 50

-rzeźby

August z Prima Porta, I w. n.e. – s.51

-

Złote rzymskie kolczyki – s.51

Proszę przeczytać także informacje o sztuce antyku w Muzeach Watykańskich oraz Muzeum Czartoryskich w Krakowie – s.51

Proszę w zeszycie zapisać notatkę:

Porządki architektoniczne:

-dorycki (masywna kolumna, brak bazy)

-joński (smukła wyższa kolumna, kapitel – ślimacznice/woluty)

-koryncki (bardzo smukła kolumna, kapitel – liście akantu)

Dopasuj nazwy porządków architektonicznych do ilustracji:

A – ……………………………..

B – ……………………………..

C – ……………………………..

Zadanie dla chętnych:

Obejrzyjcie filmy dotyczące sztuki starożytnej Grecji

(Historia - Architektura i sztuka antycznej Grecji – 3:44)

https://www.youtube.com/watch?v=CcyJkOo7n0Y

i starożytnego Rzymu

(Historia - Dokonania Starożytnych Rzymian – 4:07)

https://www.youtube.com/watch?v=d-vB6hwDxK0


Klasa VII

Proszę zapisać temat lekcji:

T: Tworzenie z natury – portret i autoportret.

Proszę przeczytać tekst z podręcznika – s.76

I zapisać notatkę w zeszycie:

Portret to przedstawienie postaci ludzkiej w całości lub jej fragmentu

(np. tylko twarzy) w taki sposób, aby ukazać podobieństwo fizyczne lub

cechy charakteru osoby portretowanej.

Zwróćcie uwagę na typy portretów i obejrzyjcie ilustracje:

-głowa

>z profilu

>en face (z przodu)

Lucjan Freud „Matka malarza”, XX w. – s.77

>en trois quarto (trzy czwarte – zwrócona w prawo lub w lewo)

Pablo Picasso „Płaczaca kobieta”, XX w. – s.77

-półpostać – od pasa w górę (tors)

Antoon van Dyck „Karol I, XVII w. – s.77

-postać – stojąca, w ruchu, siedząca, leżąca, w swobodnej pozie

Rafael „Dama z jednorożcem”, XVI w. – s.77

-portret grupowy

Domenico Ghirlandaio „Starzec z dzieckiem”, XV w. – s.77

-autoportret – artysta przedstawia samego siebie

Parmigianino „Autoportret w wypukłym lustrze”, XVI w. – s.76

Zadanie dla chętnych:

Obejrzyjcie film dotyczący techniki rysunkowej:

(23 PROSTYCH TRIKÓW RYSUNKOWYCH DLA POCZĄTKUJACYCH || PODSTAWY RYSUNKU – 13:35)

https://www.youtube.com/watch?v=GbCoCy0eH8U

(Za tydzień będzie zadanie do wykonania właśnie w tej technice):


Klasa VI

03.04.2020 (piątek)

Proszę zapisać temat lekcji:

Rodzaje grafiki

Przeczytać tekst w podręczniku – s.62 – 64

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Grafika warsztatowa (artystyczna) – twórca wykonuje pracę w celach artystycznych i realizuje cały proces od projektu do stworzenia odbitek (np. ręcznie wykonuje matrycę)

Grafika użytkowa (stosowana) – artysta wykonuje projekt, który jest realizowany przez drukarnię (maszyny powielają pracę w wielu egzemplarzach):

-grafika reklamowa (plakaty i billboardy)

-grafika książkowa

-precyzyjna (znaczki, banknoty)

-logotypy

-liternictwo

-strony internetowe

Obejrzyjcie ilustrację:

Maurycy Lilien, plakat Tygodnika Ilustrowanego, XX w. – s.62

Czytając, zwróćcie uwagę, że nazwa pracy graficznej pochodzi od materiału, z którego wykonano matrycę:

-drewno – drzeworyt

-gips – gipsoryt

-płyta miedziana – miedzioryt

-linoleum – linoryt

Obejrzyjcie ilustracje:

Daniel Chodowiecki, ilustracja z „Elementarza z obrazkami” Johanna Bernharda Basedowa, XVIII w. – s.62 (miedzioryt)

Jozef Gielniak „Sanatorium”, XX w. – s.62 (linoryt)

Na podstawie techniki przygotowania matrycy oraz tego, która jej cześć jest odbijana, wyodrębniamy:

(zapiszcie notatkę w zeszycie)

Techniki graficzne:

-wypukłe (drzeworyt, linoryt)

-wklęsłe (akwaforta, akwatinta, miedzioryt, mezzotinta, sucha igła)

-płaskie (litografia, offset, serigrafia)

Czytając, zwróćcie uwagę, jak powstają:

-druk wypukły – farbą pokrywa się miejsca niewyżłobione – czyli wypukłe – one dają odbitkę – s.63

Karl Schmidt – Rottluff, odbitka na papierze, XX w. – s.64 (drzeworyt)

-druk wklęsły – w matrycach metalowych wgłębienia wyryte rylcem lub wytrawione kwasem wypełnia się farbą – one dają odbitkę – s.63

Lucian Freud „Kai”, XX w. – s.64 (akwaforta)

Albrecht Dürer “Boże narodzenie”, XVI w. – s.66 (miedzioryt)

-druk płaski – rysunek opracowany na płycie kamiennej lub blasze, miejsca, które maja pozostać białe – zabezpiecza się. W serigrafii rysunek kopiowany jest przez sito, przez który w procesie druku przepuszcza się farbę

Andy Warhol „Marilyn”, XX w. – s.64 (serigrafia)

Alfons Mucha, plakat „Rowery Perfekta”, XX w. – s.68 (litografia barwna)

-grafika rastrowa – obraz tworzony za pomocą pionowo – poziomej siatki kolorowych pikseli

-grafika wektorowa – obraz budują figury geometryczne

Przykład grafiki rastrowej i wektorowej:

Proszę przeczytać i obejrzeć ilustracje:

Ikony sztuki – grafika – s.71

Francuska karykatura, XVIII w. – s.71

Andrzej Pągowski, plakat do przedstawienia „Mistrz i Małgorzata”, XX w. – 71

Stanisław Lubieniecki „Theatrum Cometicum” z mapą nocnego nieba, XVII w. – s.71

Proszę wykonać w zeszycie ćwiczenie 4/70

Materiały:

Ołówki, cienkopis czarny, kredka ołówkowa czarna lub mazak czarny

Zaprojektuj ekslibris – znak na pieczątkę do stemplowania własnych książek lub na naklejkę do ich oznaczania.

Narysuj kształt związany z Twoimi zainteresowaniami, zapisz również swoje imię i nazwisko oraz wyrażenie Ex libris.

Ex libris – przykład:


Klasa V

07.04.2020 (wtorek)

Proszę zapisać temat lekcji:

Kompozycja statyczna i dynamiczna.

Najpierw zastanów się co znaczą słowa „statyczny” i „dynamiczny”?

-statyczny – nieruchomy, będący w spoczynku i równowadze, niezmienny

-dynamiczny – ruchomy, będący w ruchu, zmienny

Przeczytaj tekst w podręczniku dotyczący kompozycji statycznej – s.52 i obejrzyj ilustracje:

Antoon van Dyck „Pięcioro najstarszych dzieci Karola I” – s.52

John Constable „Widok z wrzosowiska w Hampstead na Harrow” – s.52

Proszę zapisać notatkę:

Kompozycja statyczna – sprawia wrażenie równowagi, niezmienności i spokoju, charakteryzuje się ona uporządkowanymi elementami pionowymi i poziomymi oraz najczęściej stonowanymi kolorami i wąską gamą barwną.

Przeczytaj tekst w podręczniku dotyczący kompozycji dynamicznej – s.53 i obejrzyj ilustracje:

Nicolas Poussin „Porwanie Sabinek” – s.53

Leon Chwistek „Szermierka” – s.53

Proszę zapisać notatkę:

Kompozycja dynamiczna – sprawia wrażenie ruchu, charakteryzuje się elementami ukośnymi, ostrymi kształtami i plamami, krzywymi liniami i silnymi kontrastami np. w zestawieniu barw i form.

A teraz pora na ćwiczenie – przyjrzyj się ilustracjom i odpowiedz, jaka to kompozycja?

a)

b)

Jeśli nie masz pewności – zapytaj j.balicka.w@o2.pl



Klasa IV

16.04.2020.

Proszę zapisać temat lekcji: Waza grecka – technika mieszana.

Przypomnijcie sobie jak wyglądały wazy greckie – czarnofigurowe (podręcznik s.50) i czerwonofigurowe,

Przygotujcie materiały:

Blok techniczny A4 (lub blok rysunkowy albo kartka papieru ksero), ołówek, farby plakatowe (jeśli macie w domu) lub kredki ołówkowe, czarny marker.

Ołówkiem narysujcie szkic wazy greckiej, następnie wzory ozdobne (na dole wazy i przy górnej krawędzi) a na środku scenę rodzajową – czyli przedstawiającą ludzi przy codziennych czynnościach. Narysujcie siebie robiących to, co wam sprawia przyjemność – np. jazdę na rowerze, grę w piłkę.

Pamiętajcie, że możecie wykorzystać tylko dwa kolory – czarny i czerwony.

Waza czarnofigurowa – tło jest czerwone, wzory i scena rodzajowa czarne.

Waza czerwonofigurowa – tło jest czarne, wzory i scena rodzajowa czerwone.

Na koniec kontury obrysujcie czarnym markerem.

Proszę przesłać pracę (zeskanowaną lub zdjęcie) na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać:

Waza grecka – kl. IV oraz swoje imię i nazwisko.

Termin – do 23 kwietnia.

Przykładowe kształty waz:

Przykładowe wzory ozdobne:


Klasa VII

16.04.2020.

Proszę zapisać temat lekcji: Autoportret – technika rysunkowa.

Przypomnijcie sobie, co to jest autoportret (artysta przedstawia samego siebie)

Przygotujcie materiały:

Blok techniczny (rysunkowy lub kartka papieru ksero), ołówki (HB, B), gumka, lusterko

Przyjrzyjcie się sobie.

Naszkicujcie autoportret.

Możecie przedstawić całą postać, lub popiersie, z profilu, en face (z przodu) lub en trois quarto (trzy czwarte).

Możecie dodać dowolne tło i atrybuty.

Pamiętajcie o odpowiednich proporcjach i cieniowaniu.

Proszę przesłać pracę (zeskanowaną lub zdjęcie) na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać:

Autoportret – kl. VII oraz swoje imię i nazwisko.

Termin – do 23 kwietnia.


Klasa VI

17.04.2020.

Proszę zapisać temat: Grafika użytkowa – logo.

Wiecie już, co to jest grafika użytkowa oraz to, że w jej skład wchodzą logotypy.

Przeczytajcie, co to jest logo:

Logo (skrót od logotyp) – unikalna i charakterystyczna forma graficzna, stylizowany napis, symbol lub inna forma ekspresji graficznej służąca do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa bądź organizacji.

Umieszcza się je na materiałach drukowanych, reklamach, artykułach piśmienniczych, budynkach i pojazdach.

Logo występuje w trzech postaciach – znaku, logotypu bądź pełnego logo

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Logo = znak graficzny (sygnet) + nazwa marki (logotyp) + hasło firmowe (tagline)

Przykładowe logo i jego poszczególne elementy:

Teraz pora na zadanie plastyczne.

Przygotujcie materiały:

Blok techniczny (blok rysunkowy lub papier ksero), ołówek, gumka, czarny marker lub flamaster (może być też inny kolor – ważne jest, żeby było to narzędzie z tuszem)

Zaprojektujcie logo firmy, która świadczy usługi przewozowe/ogrodnicze (do wyboru), naszkicujcie logo ołówkiem, pamiętajcie o znaku graficznym (głównym „obrazku”), o nazwie firmy przewozowej lub ogrodniczej i haśle firmowym. Na koniec obrysujcie linie czarnym markerem, zamalujcie nim niektóre pola. Wasza praca ma być dwukolorowa (np. czarno – biała!)

Proszę przesłać pracę (zeskanowaną lub zdjęcie) na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać:

Logo – kl. VI oraz swoje imię i nazwisko.

Termin – do 24 kwietnia.


Klasa VI

17.04.2020

Wyjaśnienie:

Niektórzy nie zrozumieli polecenia – macie narysować logo firmy przewozowej lub ogrodniczej. Sami wymyślacie nazwę firmy, hasło firmowe i znak graficzny.

Nie przerysowujcie logo firm motoryzacyjnych!

Przykładowe , wymyślone logo firmy ogrodniczej

(proszę nie przerysowywać, tylko uruchomić wyobraźnię)


Klasa V

28.04.2020

.

Proszę zapisać temat:

Kompozycja dynamiczna w sztuce baroku.

.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.56 – 57

Obejrzeć ilustracje:

Malarstwo:

Caravaggio „Złożenie do grobu”, XVII w. – s.56

Bartłomiej Strobel „Portret Dominika Zasławskiego – Ostrogskiego”, XVII w. – s.57

Rembrandt van Rijn „Straż nocna” („Wymarsz strzelców”), 1642 – s.57

Jan Davidsz de Heem “Feston z owoców i kwiatów”, XVII w. – s.57

Rzeźba:

Gianlorenzo Bernini „Pluton i Prozerpina”, XVII w. – s.56

Architektura:

Francesco Borromini, sklepienie kościoła San Carlo Alle Quattro Fontane w Rzymie, XVII w. – s.56

Sztuka użytkowa:

Adam van Vianen, kielich pamiątkowy, XVII w. – s.57

.

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Dzieła barokowe – cechy:

-asymetryczne układy form pełne ruchu i dramatyzmu

-kompozycja dynamiczna z dominacją kierunków ukośnych, krzyżujących się lub spiralnych

-linie falujące

-malowidła trójwymiarowe, realistyczne, barwy kontrastowe

.

Ćwiczenie w zeszycie: (kredki ołówkowe)

Narysujcie ogród barokowy czyli:

Założenie pałacowo – parkowe z trójskrzydłowym pałacem, z którego jednej strony znajdowała się reprezentacyjny podjazd i dziedziniec, a z drugiej wielkopowierzchniowy ogród.

Cechy barokowej architektury ogrodowej: symetria, regularny, geometryczny układ, równo strzyżone drzewa i krzewy, stawy i kanały

.

Przykładowy ogród barokowy (pałac w Wilanowie):

.

Zadanie dla chętnych:

Obejrzyjcie film dotyczący sztuki baroku:

Barok i sarmatyzm – 11:58

https://www.youtube.com/watch?v=QgwT0vvK9nM


Klasa IV

23.04.2020

Proszę zapisać temat:

Techniki mieszane.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.52 – 53

I obejrzeć ilustracje:

Edgar Degas „Tancerka z bukietem kwiatów kłaniająca się ze sceny” – s.52

Paul Klee „Teatr lalek” – s.53

Sgraffito z Trzebiatowa – s.53

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Techniki mieszane – łączenie różnych technik malarskich i rysunkowych:

-farby wodne i pastele

-malowane i drapanie

-kolaż

Ćwiczenie dla chętnych (ocena za aktywność)

Jeśli masz w domu pastele olejne lub kredki świecowe oraz farby plakatowe spróbuj zrobić wydrapywankę.

Najpierw zamaluj kartkę pastelami lub kredkami świecowymi, później pomaluj ją farbami plakatowymi. Następnie po wyschnięciu farby wydrap wykałaczką rysunek – w ten sposób odsłonisz kolory poprzedniej warstwy.

Pracę możecie przesłać na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać:

Wydrapywanka – kl. IV oraz swoje imię i nazwisko.

Termin – do 30 kwietnia.


Klasa VII

23.04.2020

Proszę zapisać temat lekcji:

Nowe media w sztuce.

Przeczytać tekst w podręczniku – s.48 – 49

I obejrzeć ilustracje:

Nam June Paik „Rodzina robotów” (wideo-art, wideo instalacja) – s.48

Jenny Holzer „Dla Poznania” (projekcja wideo) – s.49

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Sztuka nowych mediów (new media art):

-pojawiła się w latach 90tych XX wieku

-wywodzi się z form twórczości powstałych w latach 70tych XX wieku

(wideo-artu, wideoinstalacji, projekcji audiowizualnej)

-sztuka komputerowa

-sztuka sieci (net art)

-sztuka wirtualna

-cyfrowa

-elektroniczna

-interaktywna (zakłada współudział widza w tworzeniu)

Zróbcie ćwiczenie dotyczące projekcji wideo – s. 49 (w zeszycie)

1.Wskaz słowa, zdania czy fragmenty tekstów, a także fotografie i sceny z filmów, które warto byłoby przedstawić w formie wielkoformatowej projekcji wideo.

2.Uzasadnij swój wybór.

3.W jakich miejscach i na jakich budowlach można by zaprezentować to dzieło?


Klasa VI

24.04.2020

Proszę zapisać temat lekcji:

T: Rzeźba jako dziedzina sztuki.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.72 – 74

I obejrzeć ilustracje:

Niccolò dell’Arca „Opłakiwanie zmarłego Chrystusa”, XV w. – s.73

Alina Szapocznikow „Autoportret”, XX w. – s.74

Julia Dault „Bez tytułu 33”, XXI w. – s.74

Dale Chihuly „Polyvitro Chandelier”, XXI w. – s.74

Zapiszcie notatkę:

Środki wyrazu rzeźby:

-bryła (trójwymiarowy kształt)

-kompozycja (układ brył w przestrzeni oraz wobec siebie nawzajem)

-tworzywo (surowiec/materiał, z którego rzeźba jest wykonana)

-faktura (wynikająca z rodzaju użytego surowca i narzędzi)

-proporcje i skala (rozmiar)

-barwa (uzależniona od materiału lub nadana pracy przez pomalowanie)

Wykonajcie ćwiczenie w zeszycie:

Zaprojektuj rzeźbę abstrakcyjną o nietypowym kształcie, wykorzystanym materiale i sposobie łączenia elementów. Możesz narysować projekt rzeźby ołówkiem, kredkami lub wykleić kolorowym papierem albo użyć innym materiałów.



Klasa V

28.04.2020

Proszę zapisać temat:

Kompozycja statyczna w sztuce klasycyzmu.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.58 – 59 i obejrzeć ilustracje:

-malarstwo:

Jacques-Louis David „Portret pani Récamier”, XVIIIw. – s.59

Marcello Bacciarelli “Portret Anny Dorothei von Meden Biron”, XVIII w. – s.59

Jacques-Louis David „Portret państwa Lavoisier”, XVIII w. – s.58

-rzeźba:

Jean_Antoine Houdon, popiersie Woltera, XVIII w. – s.59

-architektura:

Siedziba Muzeum Brytyjskiego w Londynie, XIX w. – s.58

-sztuka użytkowa:

Fotel, XIX w. – s.58

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Dzieła klasycystyczne – cechy:

-spokojne, zrównoważone i symetryczne układy kształtów

-kompozycje oparte na kierunkach poziomych i pionowych

-uporządkowane, statyczne, monumentalne

Zadanie dla chętnych:

Obejrzyjcie film dotyczący sztuki klasycyzmu:

Klasycyzm – 5:23

https://www.youtube.com/watch?v=_Dzlco6CX9Q


Klasa IV

30.04.2020

Proszę zapisać temat:

Akcent kolorystyczny i dominanta.

Spójrzcie na ilustrację:

Joan Miro „Tancerka”

Jaki element przykuwa Waszą uwagę?

Na pewno jest to czerwone serce.

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Akcent kolorystyczny to taki fragment obrazu, najczęściej niewielkich

rozmiarów w stosunku do całego przedstawienia, który przyciąga nasz

wzrok swoją barwą. Najczęściej jest to barwa czysta i ciepła na tle przeważnie chłodnych i przygaszonych kolorów.

Spójrzcie na ilustrację:

Stanisław Gałek „Wiatr halny”, 1928r.

Jaka barwa dominuje na tym obrazie?

Jest to barwa niebieska i jej różne odcienie.

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Dominanta kolorystyczna to barwa, która, jak sama nazwa wskazuje,

dominuje na obrazie. Jest jego ważnym składnikiem, ponieważ artysta

posługiwał się nią najczęściej, malując obraz i wszystkie inne barwy są

do niej dopasowane.


Klasa VII

30.04.2020.

Proszę zapisać temat:

Sztuka cyfrowa – narzędzia sztuki nowych mediów.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku s.50 – 51

I obejrzeć ilustrację:

Vuk Ćosić „ASCII Unreal – s.50

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Narzędzia cyfrowe:

-aparat

-kamera

-komputer + odpowiednie oprogramowanie

Wykonajcie ćwiczenie ze strony 50:

Wykonaj za pomocą programu komputerowego prostą kompozycję z kształtów lub widok przedmiotu.

Skorzystaj tylko ze znaków, cyfr i symboli dostępnych w edytorze tekstu.

(Jeśli macie taką możliwość, swoją pracę wydrukujcie i wklejcie do zeszytu)

Przykładowa kompozycja:



Klasa V

05.05.2020

Proszę zapisać temat lekcji:

Kompozycja rytmiczna.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.60 - 62

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Kompozycja rytmiczna – ukazywanie w regularnych odstępach tych samych lub podobnych elementów plastycznych – np.: pasów, figur geometrycznych, plam walorowych i barwnych, linii.

Obejrzycie ilustrację:

André Derain „Port rybacki w Collioure”– s.60

Które elementy w kompozycji tworzą rytm?

Na pewno zauważyliście, że są to powtarzające się maszty i kadłuby żaglówek

Obejrzyjcie ilustrację:

Giacomo Balla „Dynamizm psa na smyczy” – s.60

Zauważyliście, że występuje tu dynamiczny układ elementów – sposobem na ukazanie ruchu jest tu przedstawienie obok siebie kolejnych etapów przemieszczania się psa, jego właścicielki i smyczy – tak jakby fazy ruchu były równoczesne. Dzięki temu na obrazie widoczne są układy powtarzalnych elementów – czyli kompozycja rytmiczna.

Obejrzyjcie ilustracje:

Fragmenty malowideł ściennych z grobowca Nebamuna w Tebach – s.62

Paul Gauguin „Rynek (Ta Matete)” - s.62

W sztuce egipskiej rytmiczne kompozycje układały się w pasy (kompozycja pasowa).

Paul Gauguin zainspirował się sztuką starożytnego Egiptu.

Co łączy te dwa dzieła?

Zauważyliście, że na obu znajdują się powtórzone w rzędzie sylwetki w podobnych pozach? To one tworzą rytm.

W zeszycie wykonajcie ćwiczenie:

Kredkami narysujcie kompozycję rytmiczną. Stwórzcie ją z figur geometrycznych. Pamiętajcie o powtarzaniu w regularnych odstępach tych samych lub podobnych elementów. Nie wysyłajcie prac – zadanie na ocenę będzie za dwa tygodnie.


Klasa IV

07.05.2020

Proszę zapisać temat:

Techniki mieszane – kolaż.

Nazwa „kolaż” pochodzi z języka francuskiego – collage – i oznacza naklejanie, oklejanie papierem

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.54

I obejrzeć ilustrację:

Juan Gris „Butelka Banyul”, XX wiek – s.54

Zwróćcie uwagę, że występuje tu płaski układ elementów, a użyte fragmenty różnych materiałów kojarzą się ze zwykłymi przedmiotami: gazety, etykiety, obrus .

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Kolaż – technika polegająca na przyklejaniu do podłoża różnorodnych materiałów, często w połączeniu z elementami rysunku i malarstwa. Materiały te mogą mieć inną powierzchnię, odmienny kształt i kolor.


Klasa VII

07.05.2020.

Proszę zapisać temat:

Tworzenie z natury – pejzaż.

Proszę przeczytać tekst podręczniku – s.72-74.

I obejrzeć ilustracje (kolejność dopasowana do notatki, którą zapiszecie):

Vincent van Gogh „Drzewo morwy”, XIXw – s.74

Władysław Podkowiński „Ulica nowy Świat”, XIXw –s.73

Richard Estes „Bar Baby Doll”, XXw – s.73

Canalettto “Kościół Sakramentek” – s.72

Pieter Bruegel starszy „Strzelcy na śniegu”, XVIw – s.73

Salvador Dali „Trwałość pamięci”, XXw – s.73

Nicolas Poussin [nikola pusę] „Orfeusz i Eurydyka”, XVIIw – s.73

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Pejzaż:

-krajobraz – widok natury

-nokturn – krajobraz nocny

-weduta – widok miasta

-marina – malarstwo marynistyczne – sceny związane z morzem

-realistyczny – odtwarzający naturę, namalowany w plenerze lub w pracowni na podstawie szkiców

-fantastyczny – z zaskakujących elementów wymyślonych przez artystę

-klasyczny (idealny) – idealizujący krajobraz, nawiązujący do antyku

-ze sztafażem – urozmaicony wizerunkami postaci ludzi i zwierząt

Za tydzień będzie zadanie na ocenę – przygotujcie farby (najlepiej plakatowe, ale jeśli ich nie macie w domu, mogą być akwarelowe lub inne wodne).


Klasa VI

08.05.2020

Proszę zapisać temat:

Rodzaje rzeźby.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.75-81

Rzeźba rozwija się w dwóch nurtach:

-realistyczny

Fernando Botero „Koń”– s. 75

-abstrakcyjny

Barbara Hepworth „Owal z dwiema formami”– s.75

Joan Miró „Kobieta i ptak”– s.75

W rzeźbie realistycznej wyróżniamy:

-posąg (cała postać)

Lely „Wenus” – s.75

-popiersie

-głowa

Igor Mitoraj „Eros Bendato” – s.75

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Rodzaje rzeźb (forma):

1.Wolno stojąca – można ją obejrzeć ze wszystkich stron:

2.Związana z architekturą (płaskorzeźba/relief) – na stałe wkomponowana w budynek, można ją oglądać tylko od frontu, pod różnymi katami:

3.Kompozycje przestrzenne – wykonane z nietypowych materiałów i elementów np. przedmiotów codziennego użytku

Obejrzyjcie ilustracje (kolejność taka jak w notatce):

Umberto Boccioni „Jedyna forma ciągłości w przestrzeni” – s.76

Gianlorenzo Bernini „Apollo i Dafne” – s.78

Gianlorenzo Bernini „Mężczyźni z rodu Cornaro” – s.76

Julia Dault „Bez tytułu 33” – s.74

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Funkcje rzeźby:

-architektoniczna

-religijna

-dekoracyjna

-upamiętniająca ważne wydarzenie – pomnik, medal

-upamiętniająca zasłużonych ludzi – posąg, nagrobek

Obejrzyjcie ilustracje (kolejność taka jak w notatce):

Hans Thoman „Pokłon trzech króli” – s.81

Henry Moore „Leżąca postać” – s.81

Gustaw Zemła, pomnik Powstańców Śląskich w Katowicach – s.76

Etruska rzeźba grobowa, tzw. Sarkofag małżonków – s.81

Wykonajcie ćwiczenie w zeszycie: (nie wysyłajcie go, zadanie na ocenę będzie za tydzień):

Przygotujcie ołówki, naszkicujcie projekt medalu „Dla najwybitniejszego sportowca/matematyka/plastyka…” (możecie wybrać dziedzinę).

Medale przeważnie są okrągłe, ale możecie nadać mu też inną formę.

Zaplanujcie dekoracje i napis na medalu.

Pamiętajcie o światłocieniu.



Klasa V

12.05.2020

Proszę zapisać temat lekcji:

Ulice wielkiego miasta – kompozycja rytmiczna.

Przygotujcie blok techniczny A4 (może być też blok rysunkowy lub kartka papieru ksero), ołówek, gumkę i kredki ołówkowe.

Naszkicujcie elementy wielkiego miasta (np. bloki, wieżowce, drzewa w parku), pokolorujcie je kredkami.

Pamiętajcie o regularności i powtarzalności elementów czyli o kompozycji rytmicznej.

Przykładowa praca:

Nie przerysowujcie – stwórzcie swoją pracę.

Proszę przesłać pracę (zeskanowaną lub zrobione zdjęcie) na adres mailowy j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać: Kompozycja rytmiczna – kl. V i swoje imię i nazwisko.

Termin – do 18 maja.


Klasa IV

14.05.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Kolaż z akcentem kolorystycznym.

Przypomnijcie sobie, co to jest akcent kolorystyczny:

Akcent kolorystyczny to taki fragment obrazu, najczęściej niewielkich

rozmiarów w stosunku do całego przedstawienia, który przyciąga nasz

wzrok swoją barwą. Najczęściej jest to barwa czysta i ciepła na tle przeważnie chłodnych i przygaszonych kolorów.

Podam Wam kilka wskazówek, jak wykonuje się kolaż:

1.Wytnij lub powydzieraj kolorowe płaszczyzny tworzące tło, naklej je na kartkę z bloku technicznego

2.Przygotuj mniejsze elementy, które zostaną umieszczone na drugim planie, przyklej je w odpowiednich miejscach

3.Powycinaj elementy do naklejenia na pierwszy plan

4.Dopracuj szczegóły kolażu – wykorzystaj zgromadzone elementy

A teraz pora na zadanie plastyczne – przygotujcie blok techniczny kolorowy (lub rysunkowy), kolorowy papier, filc, czasopisma czarno – białe i kolorowe, kawałki tapet, klej

Wybierzcie temat kolażu:

-Żółty parasol i wiosenna burza

lub

-Pomarańczowy samochód na szlaku górskich jezior

Zaplanujcie kolory tła:

Jeśli wybraliście pierwszy temat:

-Żółty parasol i wiosenna burza – zielony, fioletowy

Jeśli wybraliście drugi temat:

-Pomarańczowy samochód na szlaku górskich jezior – niebieski, zielony

Przygotujcie odpowiednie elementy – wycinajcie je lub wydzierajcie

Przyklejcie elementy drugiego planu

Pamiętajcie o akcencie kolorystycznym

Przyklejcie główny element pierwszego planu:

-żółty parasol

-pomarańczowy samochód

Proszę przesłać pracę (zeskanowaną lub zrobione zdjęcie) na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać: Kolaż – kl. IV i swoje imię i nazwisko.

Termin – do 21 maja.

Przykładowy kolaż „Czerwone jabłko w mrocznym sadzie”

Zwróćcie uwagę, jak różne materiały zostały tu wykorzystane.

Czy widoczny jest akcent kolorystyczny? Co to jest?

Oczywiście – czerwone jabłko (barwa ciepła, czysta)

Natomiast tło i drugi plan są w kolorach neutralnych, przygaszonych i złamanych.


Klasa VII

14.05.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Pejzaż – technika malarska.

Jednym z rodzajów pejzażu jest krajobraz – czyli widok natury.

Przygotujcie materiały:

Blok techniczny (rysunkowy lub kartka papieru ksero), ołówek, gumka, farby plakatowe (mogą być też akwarelowe lub inne, które macie w domu), paleta malarska (może to być również plastikowy lub papierowy talerzyk), pędzle, naczynie na wodę.

Poszukajcie krajobrazu, który chcecie namalować – może to być zdjęcie w gazecie, w albumie lub naturalny – np. za oknem.

Odnajdźcie duże i wyraźne elementy oraz te, które są małe i niewyraźne.

Zaznaczcie (w wyobraźni) pierwszy, drugi plan i tło.

Zmrużcie oczy i spójrzcie na krajobraz (zobaczycie plamy barwne).

Ołówkiem narysujcie szkic, zastosujcie technikę malarską.

Malujcie „od ogółu do szczegółu” – czyli najpierw tło, później drugi plan i na koniec pierwszy.

Proszę przesłać pracę (zeskanowaną lub zrobione zdjęcie) na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać: Pejzaż – kl. VII i swoje imię i nazwisko.

Termin – do 21 maja.


DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW

Konkurs plastyczny

„Śladami Karola Wojtyły”

Organizowany w ramach obchodów

100 rocznicy urodzin Karola Wojtyły – Św. Jana Pawła II

Korzystając z dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, strony internetowe)

zapoznaj się z biografią Karola Wojtyły.

W swojej pracy odnieś się do wybranego wydarzenia z życia tego wielkiego Polaka.

Mogą to być jego pielgrzymki, jak wpływał na innych swoimi naukami, to jak lubił spędzać czas. Możesz też sięgnąć do wydarzeń z jego dzieciństwa lub młodości.

Pracę wykonaj na kartce z bloku technicznego A3, techniką dowolną.

Pracę (zeskanowaną lub zrobione zdjęcie) wyślij na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl

W temacie napisz: Konkurs – swoje imię i nazwisko oraz klasę.

Termin wysyłania prac – do 29 maja.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 5 czerwca 2020r.

Prace oceniane będą w dwóch kategoriach wiekowych:

klasy I – III

klasy IV – VIII

Prace, które nie będą wykonane przez uczniów, nie zostaną uwzględnione w konkursie. Wykonaj pracę samodzielnie!

Oryginał pracy zachowaj – zostanie wyeksponowana na wystawie pokonkursowej

w październiku 2020r. w Publicznej Szkole Podstawowej

im. Papieża Jana Pawła II w Czajkowie.


Klasa VI

15.05.2020.

Proszę zapisać temat:

Architektura jako dziedzina sztuki – rodzaje architektury. Dom jak z bajki – technika mieszana.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku – s.82 – 91

I obejrzeć ilustracje:

James Corner – park High Line w Nowym Jorku – s.82

Gae Aulenti – wnetrze Muzeum Orsay w Paryżu – s.82

Plan Partenonu w Atenach – s.83

Frank o. Gehry – budynek Muzeum Dizajnu Vitra w Weil nad Renem w Niemczech – s.83

Vincenzo Scamozzi – projekt miasta palma nova we Włoszech – s.83

Jan Zygmunt Deybel – pałac Branickich w Białymstoku – s.83

Zaha Hadid – stacja kolejki linowej w Innsbrucku – s.84

Wilfried van Winden – Hotel Intel w Zaandam w Holandii – s.84

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Rodzaje architektury:

-mieszkaniowa

-reprezentacyjna (zamki, pałace, dworki, wille)

-użyteczności publicznej (urzędy, szkoły, szpitale, kina, stadiony, sklepy, muzea)

-komunikacyjna (mosty, drogi, porty, lotniska, dworce kolejowe, kanały)

-sakralna (kościoły, kaplice)

-przemysłowa

-obronna

Proszę obejrzeć ilustracje (kolejność jak w notatce):

Jules Hardouin – Mansart – pałac w Wersalu – s.91

Fernando Menis – Centrum Kulturalno – kongresowe Jordanki w Toruniu – s.86

India Mahdavi – wnętrze restauracji Germain de Thierry Costes – s.86

Thom Mayne – Emerson College w Los Angeles w Stanach Zjednoczonych – s.88

Snatiago Calatrava – pawilon Quadracci w Muzeum Sztuki w Milwaukee w Stanach Zjednoczonych – s.91

Frank O. Gehry – Muzeum Kultury popularnej w Seattle w Stanach Zjednoczonych – s.91

Dworzec Łódź Fabryczna – s.86

Norman Foster – projekt promu kosmicznego w Nowym Meksyku w Stanach Zjednoczonych – s.90

Kościół Pokoju w jaworze – s.85

Kimmo Lintula, Niko Sirola, Mikko Summanem – Kaplica Ciszy w Helsinkach – s.85

Twierdza Carcassone we Francji – s.85

A teraz pora na zadanie plastyczne:

Dom jak z bajki – fantastyczna architektura

Przygotujcie: blok techniczny biały (może być rysunkowy lub kartka papieru ksero), blok techniczny kolorowy (może być rysunkowy lub inny kolorowy papier – np. do pakowania prezentów, wycinanki itp.), klej, ołówek gumka, ewentualnie żele kolorowe, flamastry, brokat, cekiny.

Na białym papierze naszkicujcie budynek w fantastycznym, bajkowym stylu. Uzupełnijcie szkic kolorowym papierem, ozdóbcie kolorowymi żelami, brokatem, cekinami itp.

Przykładowa praca:

Proszę przesłać pracę (zeskanowaną lub zrobione zdjęcie) na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl

W temacie proszę napisać: Architektura – kl. VI i swoje imię i nazwisko.

Termin – do 22 maja.



Klasa V

19.05.2020.

Proszę zapisać temat:

Układy form w naturze.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.63-64:

-układ centralny i rytmiczny

-układ spiralny i rytmiczny

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Przykłady kompozycji rytmicznych występujących w przyrodzie:

-piasek na pustyni – fale utworzone dzięki podmuchom wiatru

-fale morskie, w jeziorze

-drzewa przy drodze

-słupy wysokiego napięcia

-wiatraki wytwarzające energię elektryczną

-drzewka w szkółkach leśnych

Wybierzcie jeden z przykładów kompozycji rytmicznej występującej w przyrodzie i wykonajcie rysunek w zeszycie (ołówek i kredki ołówkowe).


Klasa IV

21.05.2020.

Proszę zapisać temat:

Techniki mieszane – fotokolaż.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.56 – 57:

Solomon Benediktovich „Telingater”, plakat – s.56

Robert Rauschenberg “Send la Yvonne Rainer” – s.57

Wiecie już, co to jest kolaż - odmianą kolażu jest fotokolaż.

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Fotokolaż – układ elementów, w którym przeważają fotografie w formie papierowych odbitek. Wymaga przemyślenia wyboru zdjęć oraz dokładnego wycinania i zestawiania kształtów. Fragmenty zdjęć przykleja się do pracy malarskiej lub rysunku.

Do 21 maja mieliście termin na przesłanie kolażu z akcentem kolorystycznym (poprzedni temat). Proszę przesłać zaległe prace na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl


Klasa VII

21.05.2020.

Proszę zapisać temat:

Analiza dzieł sztuki – od abecadła plastycznego do zrozumienia dzieł sztuki.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.52 – 53:

Alessandro Mendini „Shama” – s.52

Robert Rauschenberg, bez tytułu, z cyklu „Rzeźby elementarne” – s.53

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Środki plastyczne w analizie dzieła sztuki:

-technika wykonania

-materiał

-faktura

-kształt

-proporcje

-skala

-barwa

-kompozycja

-perspektywa

-światłocień

-plama barwna

-linia

Do 21 maja mieliście termin na przesłanie pejzażu wykonanego w technice malarskiej (farbami) – poprzedni temat. Proszę przesłać zaległe prace na adres e-mail j.balicka.w@o2.pl


Klasa VI

22.05.2020.

.

Proszę zapisać temat lekcji:

Początki nowoczesnej architektury.

.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.92 – 93

Richard Turner – palmiarnia w Kew w Wielkiej Brytanii – s.92

Gustaw Eiffel – wieża Eiffla w Paryżu – s.92

John Root, Charles Bowler Atwood – Budynek Reliance w Chicago w Stanach Zjednoczonych – s.92

.

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Nowoczesna architektura:

II połowa XIX w. – początek XX w.

-Architektura inżynieryjna:

-współpraca architektów i inżynierów

-wykorzystanie możliwości konstrukcyjnych stali, żelaza i szkła

-formy o wartościach dekoracyjnych

-przeszklenie ścian i sufitów – budynki użyteczności publicznej zyskały dostęp do naturalnego światła

-infrastruktura komunikacyjna – drogi, mosty, linie kolejowe, dworce, stacje metra

-Szkoła chicagowska:

-wielopiętrowe gmachy – na żelaznym lub stalowy szkielecie

-z prefabrykatów z żelaza, stali i szkła

-funkcjonalne, naturalnie oświetlone wnętrza

-ograniczone dekoracje

-wyeksponowana konstrukcja

-podział poziomów ze względu na funkcję (biura, sklepy, itp.)



Klasa V

26.05.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Powtórzenie wiadomości z historii sztuki.

W tym roku wędrówka poprzez historię sztuki zaczęła się od średniowiecza, a skończyła na klasycyzmie. Podsumujemy poszczególne epoki.

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Historia sztuki w klasie V:

1.Średniowiecze:

- romanizm (XI – XIII w.)

-gotyk (XII – XV w.)

2.Renesans (II poł. XV – XVI w.)

3.Barok (II poł. XVI – pocz. XVIII w.)

4.Klasycyzm (XVIII – pocz. XIX w.)

Przejrzyjcie podręcznik, odnajdźcie tematy dotyczące poszczególnych epok i obejrzyjcie ilustracje, które tam się znajdują.


Klasa IV

28.05.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Powtórzenie wiadomości z historii sztuki.

W tym roku wędrówka poprzez historię sztuki zaczęła się od prehistorii, a skończyła na sztuce antycznej. Podsumujemy poszczególne epoki.

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Historia sztuki w klasie IV:

1.Prehistoria – ok. 2,5 mln – 4 tys. lat p.n.e.

2.Starożytny Egipt – ok. 3100 – 323 r. p.n.e.

3.Antyk – ok. XVII w. p.n.e. – 476 r. n.e.

- starożytna Grecja

- starożytny Rzym

Przejrzyjcie podręcznik, odnajdźcie tematy dotyczące poszczególnych epok i obejrzyjcie ilustracje, które tam się znajdują.


Klasa VII

28.05.2020 r.

Proszę zapisać temat lekcji:

Analiza dzieł sztuki – technika wykonania, materiał, faktura, kształty, proporcje, skala i barwa.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.54 – 58:

Puchar nautilus – s.54

César Baldaccini „Kompresja” – s.54

Jean – Auguste – Dominique Ingres „Portret księżniczki de Broglie” – s.55

Constantin Brâncuşi “Danaida” – s.55

Étienne – Louis Boullée, project mauzoleum Izaaka Newtona – s.56

Julia Keilowa, cukiernica „Królewskie jabłko” – s.56

Jakub Szczęsny, dom Kereta w warszawie – s.57

Anish Kapoor „Brama chmur” w Chicago – s.57

Rachel Ruysch „Martwa natura z kwiatami” – s.58

Niki de Sain Phalle „Czaszka” – s.58

Przeanalizujcie omówienia poszczególnych środków plastycznych dotyczących konkretnych dzieł – tabelki ZWRÓĆ UWAGĘ.

Zapoznajcie się ze słownictwem, które pomoże Wam analizować dzieło sztuki – tabelki PRZYDATNE OKREŚLENIA


Klasa VI

29.05.2020 r.

Proszę zapisać temat lekcji:

Sztuka użytkowa jako dziedzina sztuki.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.94 – 103:

Aparaty fotograficzne – s.94

Zbigniew Horbowy, wazony – s.95

Oskar Zięta, stołki Plopp – s.95

Patricia Urquiola, stoliki Shimmer – s.95

Beniamin Berendt I, figurka strusia – s.96

Ozdoba z grobowca faraona Tutanchamona – s.96

Rzemieślnik malujący szczegóły wzoru na porcelanie – s.96

Philippe Starck, wyciskarka do cytryn – s.97

Władysław Wołkowski, fotel z olekcji Slimaki – s.97

AZE design, sofa AYU – s.97

Rei Kawakubo, strój z kolekcji “Krew I Róże” – s.97

Ray i Charles Eames, fotel Lounge – s.98

George Nelson, sofa Marshmallow – s.98

Malaform, sofa Blow – s.98

Piero Fornasetti, Gio Ponti, sekretarzyk “Architektura” – s.100

Dieter Rams, gramofon – s.102

Neony przy ulicy Kruczej w Warszawie – s.103

Krystyna Zgud – Strachocka, mozaika w hotelu kina „Kijów” w Krakowie – s.103

Alicja Wyszogrodzka, tkanina dekoracyjna „panny” – s.103

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Sztuka użytkowa – dziedzina sztuki obejmująca projektowanie przedmiotów codziennego użytku.

Design – sztuka projektowania przedmiotów użytkowych o wysokich walorach estetycznych, także przeznaczonych do produkcji masowej.


Dla wszystkich uczniów:

29 maja mija termin wysyłania prac na konkurs plastyczny „Śladami Karola Wojtyły”.

http://zsczajkow.staszow.pl/konkurs-plastyczny-sladami-karola-wojtyly.html

Zachęcam do udziału w konkursie.

Proszę wysłać zaległe prace, pamiętajcie też o wysyłaniu prac na „plusy” za aktywność – w ten sposób możecie poprawić swoje oceny.



Klasa V

02.06.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Polskie zabytki z XII – XVIII w.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.66 – 67:

Strzelno – kościół Świętej Trójcy i Najświętszej Marii Panny – s.66

Gdańsk – bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – s.66

Zamość – stare miasto – s.67

Zamek Książ – s.67

Zamek w Łańcucie – s.67

Klasycystyczne pałace – s.67

Odbiór materiałów z plastyki – 5 czerwca (piątek) w godzinach 13:20 – 14:00 w sali nr 4.


Klasa IV

04.06.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

To warto zobaczyć – najstarsze polskie zabytki.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.64 – 65:

Odry – kamienne kręgi i kurhany – s.64

Krzemionki – kopalnia krzemienia – s.64

Wietrzychowice, Sarnowo i Gaj – grobowce – s.65

Ślęża – starożytne rzeźby kultowe – s.65

Borkowo – dolmen – s.65

Odbiór materiałów z plastyki – 5 czerwca (piątek) w godzinach 13:20 – 14:00 w sali nr 4.


Klasa VII

04.06.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Analiza dzieła sztuki – kompozycja, perspektywa, światłocień, plama barwna, linia.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.59 – 63:

Giambolonia „Porwanie Sabinek” – s.59

Norman Foster, wieżowiec Gherkin w Londynie – s.59

Camille Pissarro „Bulwar Montmartre zima o poranku” – s.60

André Kertész „Pont des Arts” – s.60

Caravaggio “Madonna z Loreto” – s.61

Aleksander Rodczenko „Dziewczyna z leicą” – s.61

Pierre – Auguste Renoir „Bal w Moulin de la Galette” – s.62

Nicolas de Staël “Pejzaz śródziemnomorski” – s.62

Leonardo da Vinci „Studium kobiecych dłoni” – s.63

Piet Mondrian „Kwitnąca jabłoń” – s.63

Przeanalizujcie omówienia poszczególnych środków plastycznych dotyczących konkretnych dzieł – tabelki ZWRÓĆ UWAGĘ.

Zapoznajcie się ze słownictwem, które pomoże Wam analizować dzieło sztuki – tabelki PRZYDATNE OKREŚLENIA

Odbiór materiałów z plastyki – 5 czerwca (piątek) w godzinach 13:20 – 14:00 w sali nr 4.


Klasa VI

05.06.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Secesyjne dzieła sztuki użytkowej.

Proszę przeczytać tekst w podręczniku i obejrzeć ilustracje – s.104 – 105:

Alfons Mucha, wnętrze sklepu jubilerskiego Fouqueta w Paryżu – s.104

Albin Müller, samowar – s.104

Alfred Roller, plakat 14. Wystawy Secesji Wiedeńskiej – s.104

Pudełko z miedzi zdobionej emalią – s.105

Wazony z opalizującego szkła – s.105

Bracia Muller, wazon z barwionego szkła – s.105

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Cechy sztuki secesyjnej:

-estetyzm i dekoracyjność

-giętkie faliste linie, organiczne kształty

-dwuwymiarowość dzieł (brak głębi)

-konur, minimum światłocienia

-pastelowa kolorystyka

-ornamenty inspirowane światem zwierzęcym i roślinnym

-kompozycje asymetryczne

-pionowe układy kompozycyjne

Odbiór materiałów z plastyki – 5 czerwca (piątek) w godzinach 13:00 – 13:20 w sali nr 6.



Klasa V

09.06.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Najpopularniejsze muzea w Polsce.

Przeczytajcie artykuły o najpopularniejszych muzeach w Polsce, wybierzcie 5, które zrobiły na Was największe wrażenie i ich nazwy zapiszcie w zeszycie.

https://podroze.onet.pl/gdzie-na-weekend/najpopularniejsze-muzea-w-polsce-piec-najchetniej-odwiedzanych-miejsc/kpmfwb9

https://historia.org.pl/2015/03/18/20-najchetniej-odwiedzanych-muzeow-w-polsce

Na koniec zapraszam Was na wirtualny spacer po polskich muzeach.

https://kukulturze.pl/wirtualne-spacery-po-polskich-muzeach


Klasa VI

19.06.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Powtórzenie wiadomości z historii sztuki.

W tym roku wędrówka poprzez historię sztuki zaczęła się od impresjonizmu, a skończyła na sztuce secesji. Podsumujemy poszczególne epoki:

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Historia sztuki w klasie VI:

1.Impresjonizm i symbolizm – ok. 1874 – 1910r.

2.Nowoczesna architektura (architektura inżynieryjna, szkoła chicagowska) – II poł. XIX – początek XX w.

3.Secesja – ok. 1895 – 1905

Zachęcam Was do wirtualnych wędrówek po najsłynniejszych muzeach:

https://kukulturze.pl/utknales-w-domu-te-12-slynnych-muzeow-oferuje-wirtualne-spacery/



Klasa V

23.06.2020.

Proszę zapisać temat:

Najpopularniejsze muzea na świecie.

Przeczytajcie artykuły o najpopularniejszych muzeach na świecie, wybierzcie 5, które zrobiły na Was największe wrażenie i ich nazwy zapiszcie w zeszycie.

https://www.bankier.pl/wiadomosc/10-najpiekniejszych-i-najslynniejszych-muzeow-na-swiecie-2112822.html

https://www.focus.pl/artykul/10-najpopularniejszych-muzew-wiata

https://www.national-geographic.pl/galeria/15-najciekawszych-muzeow-swiata-ranking/15-najciekawszych-muzeow-swiata

Na koniec zapraszam Was na wirtualny spacer po najsłynniejszych muzeach:

https://kukulturze.pl/utknales-w-domu-te-12-slynnych-muzeow-oferuje-wirtualne-spacery


Klasa IV

25.06.2020.

Proszę zapisać temat:

Muzea w naszym regionie.

Przeczytajcie artykuły i obejrzyjcie filmy o muzeach w naszym regionie. Jeśli byliście w którymś z nich, napiszcie kilka zdań w zeszycie o wrażeniach z tej wycieczki. Jeśli nie byliście – wybierzcie jedno, do którego chcielibyście pojechać.

https://www.youtube.com/watch?v=3iCW2J4G_C4

https://www.szydlow.pl/skarbczyk

http://www.kurozweki.com/pl/atrakcje/zwiedzanie-palacu

A na koniec Muzeum Narodowe w Kielcach:

https://mnki.pl

Zapraszam do zwiedzania online:

https://mnki.pl/pl/o_muzeum/zbiory_online


Klasa VII

25.06.2020.

Proszę zapisać temat lekcji:

Powtórzenie wiadomości z historii sztuki.

W tym roku wędrówka poprzez historię sztuki zaczęła się od poszukiwań źródeł współczesności, a skończyła na nowych mediach w sztuce.

Zapiszcie notatkę w zeszycie:

Historia sztuki w klasie VII:

1.Sztuka nowoczesna – koniec XIX – pocz. XX w.

-fowizm

-kubizm

-futuryzm

-ekspresjonizm

2.Dadaizm – 1916 – 1923

3.Surrealizm – 1920 – 1935

4.Asamblaż – lata 50te XX w.

-junk art

5.Instalacja –lata 70te XX w.

-site specific works

-environment (sztuka otoczenia)

-wideoinstalacje

6.Nurty w sztuce współczesnej – druga połowa XX w.

-pop – art

-postmodernizm

-konceptualizm

-minimalizm

-land art (sztuka ziemi)

7.Happening i performance – druga połowa XX w.

8.Nowe media w sztuce – lata 90te XX w.

-wideo – art

-projekcje audiowizualne

-sztuka cyfrowa

Zachęcam Was do wirtualnej wędrówki po Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie:

https://artmuseum.pl/pl/news/muzeum-online


23-06-2020, Barbara Rżana
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.